iDNES.cz

VIDEO: Na koridoru z Prahy do Českých Budějovic prorazili tunel Deboreč

  14:44
Za více než sedm miliard korun roste mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi 20 kilometrů dlouhý úsek nové železnice. Stane se součástí koridoru z Českých Budějovic do Prahy. V úterý odpoledne na stavbě slavnostně prorazili jeden ze dvou tunelů Deboreč, který má délku 660 metrů.

Ražba začala na konci roku 2018. Tunel se jmenuje Deboreč podle stejnojmenného vrchu, kterým prochází. Poblíž je stanice Ješetice. Opodál razí ještě o něco delší tunel Mezno, který bude měřit 840 metrů, na něm se začalo pracovat loni na podzim.

Celý úsek ze Sudomeřic do Votic má být hotový v roce 2022. Opět to o něco zrychlí cestu z jihu Čech do hlavního města. Uvnitř tunelů i na celém úseku bude dvojkolejná trať. 

Tunel Mezno bude hotový až příští rok. „Razíme ho takzvanou novou rakouskou metodou. Razí se ve dvou částech, nejdříve se odebírá horní část zvaná kalota a pak jádro se dnem. Kompletně hotový by měl být do konce května roku 2021 s tím, že prorážka je naplánovaná někdy na konci letošního léta,“ uvedl Lumír Pyszko, ředitel výstavby ze společnosti OHL ŽS, která je zhotovitelem. 

Práce na celém úseku Sudoměřice jsou v plném proudu. Je to jedna z posledních částí, která chybí modernizovat na trase České Budějovice–Praha.

„Na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd,“ zmínil před časem Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železnic (SŽ) pro modernizaci dráhy. 

Téměř 20 kilometrů dlouhý úsek povede z velké části v nové trase, která bude o dva kilometry kratší než ta současná. Rychlost vlaků se v místě zvýší minimálně na 160 kilometrů za hodinu. Správa železnic ještě v průběhu stavby upravila projekt, a tak budou moci klasické soupravy místem projíždět 185 kilometrů za hodinu a trať bude připravená i na dvoustovku. Investice celé stavby vyjde na 7,15 miliardy bez DPH.

Zajímavostí je, že by mohla najít nové využití i část trati, kterou vlaky u Mezna či Střezimíře opustí.

„Přilehlé obce mají zájem o její využití. Na části by mohla být cyklostezka, padla také úvaha, že by tam mohly být v provozu drezíny jako turistická atrakce. Se zástupci obcí o záměru jednáme. My bychom jim trať připravili k předání, oni by už pak hledali prostředky na další úpravy,“ nastínil Nejezchleb.

Chybí Nemanice–Ševětín

Zatímco ve Středočeském kraji modernizace koridoru vrcholí, v Jihočeském postupuje pomaleji. Nyní se pracuje na části Doubí–Soběslav, kde bude hotovo v roce 2023, ale chybí zásadní úsek Nemanice–Ševětín na Českobudějovicku. Zahájení je ovšem ještě hodně daleko. 

„I na této části počítáme se zdvoukolejněním a součástí jsou také dva opravdu velké tunely: Chotýčanský a Hosínský (5 a 3 km, pozn. red.). Pokud to půjde dobře, mohla by tato stavba začít v roce 2023,“ odhadl náměstek ředitele SŽ.

Po dokončení modernizace budou vlaky z Budějovic do Prahy a zpět jezdit 90 minut, dnes jsou to minimálně dvě hodiny.

Autor:
zpět na článek