Prachatice mají opravené nádraží, v Písku se práce o půl roku protáhnou

  17:16
Rok a půl trvala rekonstrukce vlakového nádraží v Prachaticích, které se pro cestující minulý týden konečně otevřelo. Za 20 milionů korun je v budově například bezbariérový vstup, ale i nové toalety. Historický ráz budovy zůstal zachován.

Opravu objektu z roku 1893 zahájila Správa železnic (SŽ) loni v červnu. Celá akce stála 19,9 milionu korun. „Dělníci práce rozdělili do dvou etap. Při první se stavbaři zaměřili na budovu samotnou. V druhé pak na zrekonstruování kanalizace,“ popsala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Opravené jsou střecha, fasáda, okna, dveře a vnitřní prostory pro cestující. Zachovaný je přitom historický ráz budovy. Obnovené jsou například i litinové sloupy s ozdobnou hlavicí.

Nově má budova bezbariérový přístup a také toalety otevřené nonstop pomocí automatu, kde je možné platit i bezhotovostně. Současně s rekonstrukcí kanalizace dělníci položili rovněž nový asfaltový povrch na přilehlou komunikaci.

Na jihu Čech se v poslední době daří obnovovat vlaková nádraží velmi rychle. „Věřím, že postupně budou přibývat další,“ uvedl Radek Makovec, ředitel Oblastního ředitelství Plzeň SŽ.

V Budějovicích už sundali lešení

Při slavnostním otevření v Prachaticích tak připomněl, že je to jen něco málo přes měsíc, kdy se podařilo po opravě znovu naplno otevřít budovu v nedalekém Vimperku. Nedávno takto SŽ dokončila také objekty v Balkově Lhotě, Suchdole nad Lužnicí či Veselí nad Lužnicí.

Aktuálně železničáři rekonstruují 68 budov napříč republikou. Na jihu Čech především tu v Budějovicích, ale i v Písku. Příjezdová hala českobudějovického vlakového nádraží, která je kvůli opravě uzavřená, by mohla znovu začít sloužit na přelomu letošního a příštího roku. Oprava začala před dvěma lety a měla by vrcholit koncem příštího roku. Nově je snesené lešení z hlavního objektu a cestující i obyvatelé města už tak vidí novou fasádu.

V Písku začala SŽ opravovat nádraží loni. Přestože už mělo být podle původních plánů vše hotové, práce skončí v polovině příštího roku. Původní odhad nákladů byl 54 milionů korun, projekt ale museli zčásti předělat. Cena se tak nejspíše zvýší.

Vstup do budovy a na první nástupiště bude bezbariérový, přibudou i parkovací místa pro auta. Stavba z konce 19. století získá také z velké části původní historickou podobu. Pokračují rovněž přestavby stanice Čejetice.

Správa pak oznámila, že v České republice připravuje rekonstrukce dalších 130 objektů, mezi kterými jsou třeba i České Velenice u hranic s Rakouskem. Peněz by SŽ měla mít zatím dostatek.

„Železnice by v příštím roce měla poprvé čerpat nejvyšší objem financí ze všech dopravních sektorů. Umožňuje nám to pokrýt nejen všechny stávající akce, ale především zahájit nové významné stavby,“ ujistil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Jen na investice má postupně směřovat 48,5 miliardy korun.

Autoři: ,