Lidé v Soběslavi bojují proti průmyslovým halám plánovaným u dálnice D3

  8:52
Zastupitelé Soběslavi požadují po investorovi upravený projekt průmyslových hal. Nové stavby mají navazovat na stávající komplex. Představitelé města chtějí vědět, kdo je bude v budoucnu využívat.

Na vizualizaci je původní záměr investora, který chce u dálnice D3 stavět haly. Výsledek bude ale vypadat jinak, protože ho firma v současné době přepracovává včetně dopravy. | foto: pzsobeslav.cz

Už přes dva tisíce lidí podepsaly petici proti průmyslové zóně v Soběslavi. Firma chce stavět na východním okraji města nedaleko dálnice D3. Odpor veřejnosti v posledních týdnech sílí. I proto místní zastupitelé řešili v září několik hodin záměr investora.

Při svém jednání nakonec schválili několik usnesení. Kromě jiného se shodli na tom, že nesouhlasí s výstavbou, aniž by znali, kdo bude plánované objekty využívat. Odmítají také čistě skladové prostory.

„Od začátku se snažíme bavit o tom, co obyvatelé v areálu plánované průmyslové zóny chtějí. Nejsme vyloženě proti rozvíjení stávající zástavby, ale je pro nás důležité vědět, k čemu bude sloužit,“ vysvětluje Zdeněk Kozlíček, jeden z iniciátorů petice.

Nová zóna by měla navazovat na tu stávající, kde již několik firem sídlí. Podle původního plánu tam měly vzniknout čtyři výrobní a skladové haly s tím, že většina aut bude jezdit směrem k nedaleké dálnici D3. 

„Určitě odmítáme, aby to bylo tak obrovské. Ta velikost je nepřijatelná. Nevidíme v tom žádná pozitiva, a to ani v údajném zlepšení nezaměstnanosti, když tam podle předběžných odhadů má pracovat tisíc lidí. Naším cílem je více specifikovat, jak bude projekt vypadat z pohledu provozu i rozlohy budov,“ uvádí Kozlíček. 

Toho potěšilo i nově schválené usnesení zastupitelů, které radním ukládá, aby jednali s petičním výborem. Společně mají určit požadavky na zmenšení záměru pro první etapu.

Na základě odporu k původnímu záměru nyní projektová společnost, kterou je firma Exprin Property, záměr mění. 

„Ten první projekt nebyl pro nikoho přijatelný. Otázkou teď je, jak bude vypadat nová verze, kterou bychom měli vidět zhruba za tři měsíce. Investor nám zatím potvrdil, že došlo ke snížení budov, ale víc prozatím nevíme,“ reaguje starosta Jindřich Bláha (ODS a NK).

Investorem je pražský podnikatel Jiří Tomeš, který se věnuje zahraničnímu obchodu a má několik firem. Autoři záměru reagovali na webu pzsobeslav.cz na některé připomínky, jež přicházejí od místních. 

„Určit v současné době účel a způsob využití jednotlivých hal nelze. V první fázi musíme vědět, jaká výstavba nám bude umožněna. Podstatnou informací jsou velikosti jednotlivých hal a jejich výšky, vedlejší vyvolané náklady a tak dále. Až poté můžeme navázat smluvní vztah s konečným nájemcem/uživatelem/výrobcem a zavázat se tak k plnění termínů a jiných smluvních závazků,“ vzkázali mimo jiné.

Pro starostu Soběslavi je důležité, aby plánované haly sloužily ve prospěch města. 

„Pouhým skladováním si nejsme jisti a také jsme to investorovi řekli společně s dalšími připomínkami. Mimo jiné chceme, aby výstavba pokračovala postupně, a ne aby vznikly velké haly najednou. Zástupci společnosti řekli, že budou na podněty reagovat,“ říká Bláha. 

Vedení města se již několikrát sešlo s investorem a je možné, že během přepracování záměru dojde k další schůzce. Podle webu, kde jsou podrobnosti k projektu, by se mělo stavět na jednotlivé části v průběhu pěti let.

Lidé se bojí dopravní zátěže

Místní se kromě jiného obávají i dopravní zátěže. Vedení radnice kvůli častým dotazům vydalo oficiální vyjádření na webu města, kde reaguje mimo jiné na počet kamionů.

„Rada města se společností Exprin dále projednává dopravní studii. V záměru nebyla dobře zhodnocena aktuální doprava, rozvoj firem, které v průmyslové zóně již působí, a případný další rozvoj. Data, která budou do posouzení vstupovat, budou odsouhlasena městem. Poté bude ještě tato oblast nezávisle posouzena. Nové dopravní posouzení by mělo mít zásadní vliv na míru využitelnosti lokality. Rada města se snaží především o bezproblémové dopravní řešení celé průmyslové zóny včetně městské části Chlebov,“ vzkazují radní.

Podle starosty Bláhy je teď na tahu investor. „Pozemky ale koupil a pracovat s nimi může na základě platného územního plánu, kterým se musí řídit,“ dodává starosta.

Už v minulosti připomněl, že se se záměrem v této lokalitě dlouhodobě počítá. Podle něj trápí město úbytek obyvatel a projekt společně s výstavbou nových bytů může situaci zlepšit. Radnice nyní připravuje plochu pro výstavbu nového bydlení například u sídliště Svákov.

„Při přípravě dokumentace pro územní rozhodnutí jsme připraveni zahrnout připomínky města a veřejnosti v maximální možné míře. Spolupráci s městem Soběslav vnímáme jako nevyhnutelnou a bez vzájemné spolupráce nemá projekt šanci na úspěch,“ reaguje investor na webu.

Obyvatelé by se měli dočkat veřejného projednání. To se má uskutečnit, až firma připraví dokument, který bude chtít předložit krajskému úřadu k posouzení. Termín se objeví na stránkách města.

„Právě komunikaci radnice příliš dobře nezvládla. Teď je ale potřeba, aby se obnovila diskuse mezi městem a petičním výborem a hledal se společný cíl a kompromis. Při jednání se ukázalo, že o záměr nestojí zastupitelé ani velká část veřejnosti. Podle mě bude chtít investor z plochy vytěžit maximum, protože mu jde o zisk, a záleží na tom, jak se k tomu město postaví,“ domnívá se opoziční zastupitel Miloš Bučinský (Piráti), který se podílel na vzniku a šíření petice.

Autor: