Sdílená kola v Budějovicích pomohou MHD, navrhuje firma, která je provozuje

  15:04
Půjčování jízdních kol má pomoci městské hromadné dopravě, která často nabírá zpoždění ve špičkách, kdy se tvoří kolony. Takovou vizi má v Českých Budějovicích soukromá společnost Rekola, která zde už sedmým rokem nabízí sdílení růžových bicyklů.

Rekola v Českých Budějovicích fungují už sedmým rokem. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Po částečném úspěchu v Praze, kde si letos zajistila na tento provoz dotaci, zkouší štěstí i u českobudějovické radnice.

Zapůjčení kola by podle firmy mělo stát asi jako MHD a motivovat tak hlavně mladé lidi, aby využívali tuto alternativní a ekologickou dopravu po městě. Základní hodinové jízdné v městské hromadné dopravě stojí 20 korun, stejnou částku zaplatí nyní uživatelé rekol za půl hodiny.

Nedávno se projektem zabývala dopravní komise města, které se zúčastnil i ředitel Dopravního podniku města České Budějovice (DPMCB) Slavoj Dolejš. Usnesla se, že o nabídce firmy bude informovat radu města a navrhuje projekt podpořit.

„Jde o podporu alternativní městské dopravy ve spolupráci s radnicí a dopravním podnikem. Tarify za půjčení kol by tak mohly být příznivější,“ myslí si českobudějovický koordinátor společnosti Rekola Daniel Kreslin.

V Praze se tak dostal poplatek za růžové kolo na cenu 30 korun za půl hodiny. Výhodu pak má majitel elektronického kuponu. Při využití aplikace v mobilu nazvané Lítačka se dostane na cenu srovnatelnou se společným jízdným pro metro, tramvaje nebo autobusy. Na projektu mají participovat všechny strany.

O podpoře rozhodne rada města

„Není to tak jednoduché, jak se nápad tváří na první pohled. Samozřejmě vítáme možnost alternativní dopravy, ale něco jiného je otázka dotace soukromé firmy, které jde hlavně o byznys. O podpoře a spoluúčasti musí rozhodnout rada města,“ uvedl ředitel DPMCB Dolejš.

V Českých Budějovicích fungují růžová kola, která se odemknou kódem v mobilu, od roku 2015. Větší zájem o ně lidé projevili letos, kdy MHD zpomalily zácpy ve městě způsobené opravami ulic.

Pozornost získaly také sdílené elektrické koloběžky fungující na podobném principu. S jedním z provozovatelů ale měla radnice problémy, protože zahájil jejich půjčování bez řádné smlouvy s městem a jejich provoz byl chaotický. Podle primátora Jiřího Svobody už město ošetřilo vztahy společným memorandem.

„Případnou spoluprací s firmou Rekola se bude zabývat rada města. Jde o to, do jaké míry bude pro nás výhodná,“ uvedl Svoboda.

Podle dopravního podniku i vedení města se musí ve vztahu se soukromou firmou postupovat obezřetně. Sdílená kola nabízí tento provozovatel bikesharingu celkem v 11 českých městech. V Praze získal finanční podporu podle odborníků od jiného zdroje než od magistrátu. Velké pozdvižení vyvolala spolupráce firmy s kladenskými radními, kterým opoziční zastupitelé vyčítají, že jí přidělili bez jejich vědomí finanční podporu.