Nové křídlo knihovny je hotové, zbývá přemístit 130 tisíc publikací

  8:58
Dělníci dokončili přístavbu Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích za 168 milionů korun. MF DNES se jako první podívala dovnitř. Čtenářům se otevře v lednu.

Nákladní auta přivážející materiál na stavbu nové budovy Jihočeské vědecké knihovny na českobudějovické Lidické třídě vystřídali zahradníci a dělníci s hráběmi a lopatami, kteří upravují okolní terén.

Stavbaři předali v tomto týdnu vedení knihovny hotové dílo, jež vzniklo za osmnáct měsíců. Celkové náklady na stavbu nového křídla knihovny jsou 168 milionů korun. Jihočeský kraj získal na projekt evropskou dotaci 105 milionů korun, zbytek musí doplatit ze svého rozpočtu.

Uvnitř se kupí velké bedny s prvním vybavením nového interiéru. Nábytek, regály i knihovnický systém mají být dodány a nainstalovány tak, aby první čtenáři mohli vyzkoušet zdejší služby za tři měsíce.

„Zatím tu máme první část regálů, ještě to není všechen nábytek, který tu bude. Po regálech přijde na řadu výpůjční pult, křesla pro odpočinková místa, nábytek do místnosti pro knihovnice,“ vypočítává ředitel knihovny Ivo Kareš v nové budově plné světla.

Nejnáročnější pro knihovníky bude naplnit dlouhé police zhruba 130 tisíci svazky knih a časopisů, které jsou v současnosti uloženy ve skladech dosavadní knihovny. A protože část samoobslužných regálů bude i ve vestibulu původní budovy a oba prostory budou propojené, od začátku listopadu až do otevření zvětšených prostor bude pobočka na Lidické zavřená.

„Po tu dobu mohou čtenáři využívat služby Jihočeské vědecké knihovny na Sadech a v pobočkách na předměstích. A v půlce ledna bychom rádi otevřeli tady na Lidické. Vznikne tu jeden velikánský volný výběr, který tu dosud čtenáři postrádali,“ říká Kareš.

V současné knihovně na Lidické třídě nebylo na regály místo. Budova postavená v roce 1975 jako muzeum dělnického revolučního hnutí nebyla kvůli své velikosti a členění vnitřních prostor vhodná pro moderní informační služby. Čtenáři si tam dosud knihy vybírají z elektronického katalogu a objednávají. Ředitel Kareš s nadsázkou dodává, že v současné době knihovna funguje spíše jako e-shop. To se už brzy změní.

Díky novému křídlu knihovny si budou moci vybírat svazky v přehledných regálech. A to v prostředí budovy využívající moderní technologie. Šesti světlíky proudí dovnitř přirozené světlo, venkovní žaluzie se dají natáčet, mohou regulovat světlo, které do místnosti proniká.

Vytápění a chlazení je zabudováno ve stropě. „Ze stropu bude vycházet podle potřeby buď teplo, nebo zima, a pomocí vzduchotechniky bude vzduch cirkulovat. Stavba se mi líbí, čekáme, jak se technika osvědčí v provozu,“ popisuje šéf knihovny.

V interiéru už jsou namontované dřevěné skříňky, v nichž si čtenáři budou moci uzamknout své věci při plánovaném delším pobytu v knihovně. Do budovy na Lidické vede nový hlavní vchod z chodníku přímo u zastávky městské dopravy. Nemá schody, ale šikmý litý chodník.

Pod budovou je parkoviště

Ve vstupu ještě zbývá přidělat bezpečnostní bránu a také bibliobox, který mohou čtenáři využívat pro vrácení svazků v době, kdy bude budova zavřená.

Pod novou přístavbou přibylo podzemní parkoviště se 35 místy. Je určeno především pro knihovníky, ale část stání je vyhrazena i veřejnosti, například lidem s omezenou možností pohybu. Pro ně vybudovali řemeslníci i výtah z hlavního vchodu na parkoviště.

„Hotová už je i příjezdová silnice od řeky, ale protože se v nové budově ještě pracuje, je i silnice zatím zavřená. Po cyklostezce podél Malše už však mohou kolaři jezdit,“ říká Kareš.

Okolo knihovny jsou vysazené nové stromy, za pár týdnů zmizí i oplocení stavby. „Dokončujeme úpravy terénu, ještě přesuneme autobusovou zastávku na původní místo, protože přes ni jsme měli určený vjezd na stavbu,“ vysvětluje stavbyvedoucí firmy OHL ŽS Jindřich Kamiš.

Na stavbě se podílely desítky subdodavatelů, a proto bylo podle Kamiše nejdůležitější naplánovat všechny práce tak, aby jeden druhému nepřekážel a vše šlo tak, jak má jít za sebou.

„Město mělo zbytečné obavy, že zkomplikujeme dopravu na rušné Lidické třídě. My jsme ji vůbec nenarušili, fronty tu byly úplně nezávisle na nás. Třeba při rekonstrukci Mánesovy ulice nebo teď tu bývají fronty kvůli zúženému Krumlovskému mostu,“ dodává stavbyvedoucí Kamiš.