Prach a hluk. Kvůli stavbě D3 jezdí ulicemi i 65 nákladních aut za hodinu

  10:42
Část obyvatel okrajových čtvrtí Českých Budějovic obtěžují nákladní auta ze staveniště obchvatu krajského města. Pro těžkou techniku ze stavby jsou totiž silnice na klidné periferii oficiální trasou. Ředitelství silnic a dálnic slibuje alespoň častější úklid.

Jedno nákladní auto odjíždí a za sebou nechává oblak prachu. Vzápětí přijíždí další a rozvíří ho. Během chvíle už je prach cítit v ústech.

„Nesnažíme se to uklízet. Stejně se za chvíli znovu všude usadí,“ křičí přes hluk projíždějících tatrovek třiasedmdesátiletý Jan Kolář. Žije ve Vidovské ulici v Českých Budějovicích, kudy denně projíždí stovky těžkých nákladních vozů kvůli nedaleké výstavbě dálnice D3 u obce Vidov.

Aby byl slyšet, musí Jan Kolář přijít až k plotu zahrady. „My chápeme, že je dálnice důležitá stavba, která se musí postavit. Neustálý hluk a prach se ale těžko snáší. Je to unavující. My máme ještě štěstí, že je mezi silnicí a domem zahrada,“ popisuje.

Jeho slova o pár minut později potvrzuje pětašedesátiletá Marie Vašková. Její dům dělí od silnice pouze chodník. Ten je pokrytý prachem a pískem, stejně jako branka a parapety oken. 

„Prašností a hlukem porušují platnou legislativu. Na straně do ulice nemůžeme větrat. Uklízet je zbytečné, protože se špína objeví rychle znovu. Nedá se v tom žít,“ zlobí se. Zatímco mluví, projíždí Vidovskou ulicí jeden nákladní vůz za druhým. Před časem jich tam o víkendu napočítala 65 za hodinu.

Situace se má zlepšit. „Na základě dohody s Jihočeským krajem budeme kromě pravidelného čištění silnic provádět také pravidelný úklid chodníků. Samozřejmostí je i oprava poničených komunikací,“ uvádí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. Silnice se mají opravovat při stavebních pracích i po jejich dokončení.

Častější úklid místní zatím vyhlížejí marně. Chodník je na některých místech zasypaný prachem a silnice na tom není o moc lépe. Znečištění způsobují samotná vozidla i náklad, který vezou. 

„Já jsem s kamionem jezdil. V Rakousku jsem viděl, jak mají u výjezdu ze staveniště dálnice tlakové čističe s vodou, které auta myjí. Tady nic takového není a podle toho to vypadá,“ zlobí se Kolář.

Stavba D3

Úsilné – Hodějovice: 7,2 km 
Zprovoznění: 2023
Zhotovitel: Sdružení firem Hochtief CZ, Colas CZ, M-SILNICE 

Hodějovice – Třebonín: 12,5 km
Zprovoznění: 2023
Zhotovitel: Doprastav 

Hotová je část dálnice od Mezna na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje až do Českých Budějovic k Úsilnému. Příští rok má začít stavba úseku Třebonín – Kaplice nádraží o délce 8,6 km.

Před časem došlo v ulici alespoň na snížení povolené rychlosti. „S ŘSD jsme  vyjednali umístění značky, která zakazuje jet rychleji než 30 kilometrů za hodinu. O častější úklid jsme požádali,“ vysvětluje náměstek primátora Viktor Lavička.

To ale v praxi dodržuje minimum řidičů. Většina z nich jede rychleji, což platí i pro nákladní vozy ze staveniště. „Rychlostí se víří prach, který je pak všude,“ přidává se Vašková.

Podle ŘSD jsou však Novohradská a Vidovská oficiální trasou pro stavbu a není za ně zatím náhrada. „S postupem prací se ale ještě letos podaří návozní trasu z velké části přesunout na dálnici. Doprava ze stavby tak nebude projíždět po ulici Novohradská. V ulici Vidovská bude možné ukončit průjezd ze stavby po dokončení přeložky železniční tratě České Budějovice – České Velenice, jež přetíná dálnici,“ popisuje Studecký.

Výstavba dělá starosti i řidičům, kteří po silnici projíždí dál na Vidov. Intenzivní doprava ji poničila. 

„Zrovna minulý týden alespoň vyfrézovali a vyasfaltovali nejhorší úseky. Na podzim tam budou auta jezdit po vrstvě bahna a bude to ještě nebezpečnější. Už jsem slyšel, že někomu kamínky zničily čelní sklo, další si prorazil gumu. Doufáme, že to brzo skončí a budou jezdit po staveništi. Moc toho ale nevíme, protože s námi nikdo pořádně nejedná,“ dodává starosta Vidova Tomáš Šedivý. 

Počet projíždějících aut zvyšuje i uzavírka tahu přes nedalekou Novou Ves. Ta má skončit na začátku října. Dopravní omezení má ve Vidovské úplně skončit až v roce 2022.

Autor: