Na novém mostě chybí místním chodník, starého kamenného litují

  12:50
Nový železobetonový silniční most přes říčku Smutnou mezi Bechyní a Raděticemi nahradil kamenného předchůdce z roku 1890. Jeho demolice začala na začátku února a dokončovací práce potrvají do poloviny března. Auta po novém mostě jezdí již téměř dva měsíce, ale místním vadí, že na něm není chodník pro pěší.

Po novém mostě přes říčku Smutná se jezdí již přes měsíc, ale dokončovací práce skončí až v půlce března. | foto: Swietelsky

Starý most s klenbou z lomového kamene dosloužil kvůli špatnému stavu nosné konstrukce či podmáčenému zdivu. Ale především proto, že byl pro dnešní provoz moc malý hlavně na nájezdech. Kraj jako vlastník ho nechal zbourat a vedle firma postavila nový.

Mnozí obyvatelé z okolí chtěli přes 130 let starou kamennou stavbu zachovat alespoň jako památku, náklady na její údržbu by však byly příliš vysoké. Na novém mostě jim chybí chodník pro pěší.

„Se statikem, který přijel na jeden kontrolní den, jsme poškozená místa prozkoumali zespodu. Správa a údržba silnic dobře věděla, proč musí postavit nový most. Náklady na sanaci toho původního by byly tak vysoké, že ho nemohly převzít ani Radětice, ani Bechyně,“ řekl místostarosta Bechyně Jiří Rejlek.

Po dvoutýdenním bourání společnost Swietelsky stavební ještě dodělá kamenné dlažby a terénní úpravy. Práce skončí v polovině března, po novém mostě ale auta jezdí už od ledna.

„Demolice je jen závěrečnou etapou projektu. Cílem investora, jímž je kraj, od počátku bylo, aby práce co nejméně omezily dopravu. Proto se nejprve postavil most nový a teprve pak odstranil ten původní,“ uvedl stavbyvedoucí Radek Houška.

Firma ukončila práce na novém mostě po necelém roce před loňskými Vánocemi. Měří 43 metrů, má dvě pole a staticky složitou železobetonovou konstrukci vedenou v oblouku.

Práce vyšly na zhruba 31 milionů korun a financuje je Správa a údržba silnic Jihočeského kraje. Ta letos plánuje celkem 20 projektů za více než 203 milionů korun. Opraví za ně silnice a mosty.

„Jsou to silnice II. a III. třídy ve vlastnictví kraje. Některé potřebují celkovou rekonstrukci, některé odvodnit a opravit. Součástí je i oprava devíti mostů,“ upřesnil náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro oblast investic Tomáš Hajdušek.

Most stojí na silnici spojující Bechyni a Radětice.

Most stojí na silnici spojující Bechyni a Radětice.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autoři: