Tři linky budějovické MHD zůstanou omezené do prázdnin, řidiči stále nejsou

  16:28
Když v druhé polovině května dopravní podnik v Českých Budějovicích oznámil, že kvůli nedostatku řidičů omezuje provoz, nebylo jasné, na jak dlouho. Nyní už je jisté, že to bude až do konce června. Vedení firmy má navíc za úkol předložit návrh možných úprav provozu MHD. Oproti roku 2019 ubylo 23 procent cestujících, za což může hlavně covid.

Ve srovnání s jarem roku 2019 a obdobím před covidem ubylo v českobudějovické MHD 23 procent cestujících, kteří se zatím nevrátili. | foto: Dopravní podnik města České Budějovice

Na linkách 1, 3 a 9 tak bude i nadále prodloužený interval mezi spoji. „Personální situace je i nadále ovlivněná nemocností a početním stavem řidičů,“ konstatovala mluvčí DP Barbora Smudková.

Od července začne MHD jezdit jako každoročně podle prázdninových jízdních řádů, kdy nevyjíždí tolik spojů, takže se situace uklidní. Podnik tím získá dva měsíce času, aby se s nepříjemnou situací, která se opakuje už třetím rokem, vypořádal. Klasické jízdní řády začnou platit zase od září.

V květnu byla situace taková, že z přibližně dvou stovek řidičů jich kvůli nemoci vypadla dvacítka. Do plného stavu jich pak chybělo dalších 16. Deset nových zaměstnanců si naopak dělalo autoškolu a do provozu se teprve měli dostat.

Dopravní podnik v souvislosti s touto situací po několika dnech oznámil, že počínaje červnem zažne řidičům vyplácet mimořádnou měsíční odměnu ve výši tři tisíce korun. Tak to má být až do konce roku.

Jenže následně jedna z odborových organizací v DP vyhlásila stávkovou pohotovost. Upozornila, že tuto odměnu mají jen řidiči a nikoli jiní zaměstnanci, kteří si ji také zaslouží.

Cestující se po covidu nevrátili

Dopravní podnik pak dnes (14. června) v Budějovicích uspořádal odbornou konferenci na téma budoucnosti MHD. Tam ředitel společnosti Slavoj Dolejš odpovídal i na dotazy ohledně plošného zvyšování mezd. Vyjádřil se spíše neurčitě. Firma na to nejdříve musí najít prostředky.

„Čelím těmto dotazům několik dní. Kdyby to jen trochu šlo, tak chceme mít spokojené zaměstnance, kteří vydělávají hodně peněz. Pracujeme na tom. Také si ale musíme uvědomit, že nedostatek řidičů není jen náš problém. V České republice jich chybí pět tisíc,“ konstatoval Dolejš.

Na konferenci pak mimo jiné zaznělo, že ve srovnání s jarem roku 2019 a obdobím před covidem ubylo v českobudějovické MHD 23 procent cestujících, kteří se zatím nevrátili. Za tu dobu přitom počet spojů klesl o dvě procenta. Také proto dopravní podnik zvažuje, zda nebude ještě některé spoje škrtat. Pak by mimo jiné nepotřeboval tolik řidičů.

Dolejš už od představenstva společnosti, kterou stoprocentně vlastní město České Budějovice, dostal za úkol připravit a předložit návrh možných změn v provozu MHD.

Autor: