Pomůže propiska, hrací karty, klíčenka či dva koláčky? Předvolební kontaktní kampaň vrcholí. A tak zástupci stran a hnutí neváhají obyvatelům v ulicích přidat k letákům s programy a sliby i drobné dárky.
Čí hlas bude nakonec ten nejdražší, se ukáže už v sobotu po jejich sečtení. MF DNES oslovila lídry všech čtrnácti uskupení, která kandidují v komunálních volbách v Českých Budějovicích s několika dotazy na téma kampaně. Kolik za ni utratí, do čeho investují nejvíce peněz nebo co potenciálním voličům rozdávají?
Nejvíce se „rozšoupla“ ODS, kterou billboardy, inzerce a další propagace vyjdou přibližně na dva miliony korun.
„Největší podíl nákladů na kampaň, zhruba 65 procent, tvoří inzerce a billboardy, zbytek je rozdělen na přípravu a výrobu volebních materiálů. Investovali jsme i do sponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, protože i to je dnes cesta, jak lidi o našem programu informovat,“ upřesnil Martin Kuba, jednička ODS v Budějovicích.
Na opačném konci je Vize Národních socialistů, která si vystačí s 10 tisíci korunami.
„Vše hradí členové volebního týmu sami. Občanům jsme v kontaktní kampani mimo programového letáčku nabídli pouze větrový bonbon,“ sdělil Ivan Fabián, lídr Vize Národních socialistů.
Nejrůznější drobnosti rozdávala v ulicích většina stran. „Letos jsme vedle tradičních balonků, propisovaček a bylinných čajů rozdávali i perníková srdce. Ta dělala největší radost,“ informovala Jana Zasadilová, která vede kandidátku lidovců.
Politici z TOP 09 usilují s další částí KDU-ČSL o hlasy jako uskupení Společně pro Budějovice a zkusili to s kávou. Pokud by byl ve stejnou dobu opodál stánek ODS, mohl mít občan příjemnou svačinu. Tam by totiž dostal dva koláčky a třeba u dalšího stánku ANO ještě koblihu navrch.
Květiny jsou stále oblíbené
Kolik utratí strany za kampaň v Českých Budějovicích?ODS: 2 miliony korun |
Stále jsou oblíbené i květiny. „Rozdáváme volební leták, růže a drobné předměty, například tužky s logem ČSSD,“ vyjmenoval Miroslav Joch, jednička sociálních demokratů.
Čisté Budějovice a STAN pak zvolily gerberu. „A dále větrníky, propisky, balonky, pravítka a pastelky,“ přiblížil Viktor Vojtko, který vede uskupení do voleb.
Dárky chápou politici, ale i voliči spíš jako doplněk, než že by měly pomoci k zisku hlasů. „Karty a leták si vezmu, ale nemyslete si, že to něco znamená. Volit vás stejně nebudu,“ byla reakce jednoho z občanů při kontaktní kampani Společně pro Budějovice u slepého ramene Malše.
Třeba Realisté se rozhodli, že žádné podobné upomínkové předměty rozdávat nebudou. A jiní místo rozdávání dokonce sbírali, třeba jako zástupci PRO Zdraví a Sport.
„Intenzivně sbíráme podpisy na petici za okamžité řešení dopravních kolapsů ve městě a stavbu podzemních parkovišť. Podpisy občanů jsou určeny nově zvolenému vedení města,“ uvedl jejich lídr Petr Sák.
PRO Zdraví a Sport jako jediné neupřesnilo částku, kterou za kampaň utratí, ČSNS pak nereagovala na dotazy vůbec.
Žádná ze stran se více nesoustředila na některou z budějovických čtvrtí, ale rozprostřely své aktivity po celém městě.
„Máme program pro celé město, od Nemanic po Rožnov, od Máje po Třebotovice. Jednotlivé místní podněty jsou zaznamenány v mapě na našem webu,“ připomněl Juraj Thoma, jednička Občanů pro Budějovice. Ti mají jednu z největších kampaní v Budějovicích a vloží do ní přibližně milion korun.
Standardem už je, že mají téměř všechna uskupení transparentní účty, kde jsou přehledně vidět peněžní toky, kdo straně přispívá a za co strana v kampani utrácí.
Například Piráti mají účet komunálního týmu a pak další, kam se posílají dary. „Z komunálního účtu ještě několik položek neodešlo, například ta největší za sociální sítě,“ upřesnil Lukáš Mareš, lídr Pirátů.
Rozpočet jejich kampaně v krajském městě je čtvrt milionu korun. „Z toho 120 tisíc máme od krajského sdružení, 20 tisíc od strany Zelených a zbytek jsou dary soukromých osob či firem,“ doplnil Mareš.