iDNES.cz

Jindřichohradecké místní dráhy žalují Vysočinu kvůli úhradám za ztrátu

  15:48
Není to ani půl roku, co v Jindřichohradeckých místních drahách skončila ochrana před věřiteli kvůli nedostatku hotovosti plynoucímu z nižších tržeb. Další náročné období společnost čeká. Chce se totiž soudit s Krajem Vysočina o 90 milionů korun za nezaplacené úhrady za ztrátu v posledních 11 letech.

ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Firma JHMD sídlící v Jindřichově Hradci se s hejtmanstvím Vysočiny o úhrady dohaduje dlouhodobě. Nikdy ale situace nezašla až tak daleko, že by jedna ze stran podávala žalobu.

„Už to dál přecházet nebudeme. Snažili jsme se celý problém řešit smluvně, ale k ničemu to nevedlo. Pro Vysočinu platí rozhodnutí Evropské komise, které se vztahuje i k dotovaným vozidlům. Ale trvale je porušuje,“ podotýká ředitel JHMD Boris Čajánek.

Podle něj je problém hlavně v částce, kterou má kraj společnosti vyplácet za dopravní obslužnost v regionu. Zatímco Jihočeský kraj v roce 2019 podepsal s firmou smlouvu na více než 138 korun za vlakový kilometr, Vysočina platí na zálohách pouze 82 korun.

„Není možné, abychom takto dotovali dopravu na Vysočině, to je zcela absurdní. Jihočeský kraj s platbou nikdy problém neměl,“ dodává Čajánek s tím, že částka placená z jihu Čech odpovídá ceně za takovou službu.

Plníme podepsaný kontrakt, zní z Vysočiny

Vedení Kraje Vysočina ale takové tvrzení odmítá a tvrdí, že postupuje podle uzavřené smlouvy. „Máme podepsaný kontrakt, který plníme. To znamená, že platíme přesně podle něj. V tuto chvíli nám chybí zpětně uzavřené čtyři dodatky, které nějakým způsobem řeší zvýšené náklady,“ vysvětluje hejtman sousedního kraje Vítězslav Schrek.

Zároveň také tvrdí, že úřad každoročně předkládá dopravci návrh na uzavření dodatku ke smlouvě, který plně zahrnuje inflaci. Kraj je podle jeho slov připravený rozdíl zaplatit i za čtyři roky zpětně.

„Bohužel JHMD po nás požadují věci, které z té smlouvy nikterak nevyplývají, z našeho pohledu jsou zcela neadekvátní a neopodstatněné,“ konstatuje hejtman.

Čajánek dále upozorňuje, že dotováním dopravy na Vysočině hrozí společnosti ztráta ve výši desítek milionů korun. Firma také poukazuje na platnou smlouvu týkající se modernizace vozového parku financované z fondu EU. Kraj by se tak podle ní měl podílet na platbě za odpisy upravených vozidel a týkala by se části pořizovací ceny, na niž se nevztahovala evropská dotace.

Ani jednu z těchto povinností kraj podle JHMD neplní a firma ani neměla podepsat dodatek smlouvy pro letošní rok, na němž se obě strany dohodly letos v únoru.

„Kraj Vysočina místo plnění svých závazků a respektování čtvrt roku starého pravomocného soudního rozhodnutí nedělá nic a nejspíš spoléhá na to, že naše společnost zkrachuje, anebo odstoupí od smlouvy,“ zlobí se Čajánek.

Na Vysočině plánovali konec spolupráce

Společnost JHMD provozuje na Vysočině 29 kilometrů úzkorozchodné dráhy z celkových 79. Zbylou většinu tvoří trať na území Jihočeského kraje. S jeho vedením Čajánek nikdy neměl problémy domluvit se na výši úhrad.

„Smlouvu plní tak, jak je nastavená. Nemůžeme si v jejich případě na nic stěžovat. I Jihočeský kraj vnímá přínos úzkokolejky pro region,“ doplňuje ředitel.

Spolupráci hodnotí jako bezproblémovou také vedení jihočeského hejtmanství, které kvůli nastalé situaci minulý týden s Čajánkem jednalo. „Dostali jsme ujištění, že veškeré smluvní věci, ať už ze strany Jihočeského kraje, nebo ze strany společnosti, jsou bez problémů plněné. Smlouvu o úhradách za prokazatelnou ztrátu máme se společností uzavřenou až do roku 2024,“ vysvětluje náměstek hejtmana Antonín Krák.

Spory o kompenzace vyvrcholily loni v červnu, kdy společnost požádala o ochranu před věřiteli, která trvala až do začátku loňského prosince. Důvodem byla mimo jiné i koronavirová pandemie, která dopravce připravila o příjem z tržeb. Ten tak nemohl plnit své závazky a stále více se zadlužoval. Kvůli tomu na něj loni v září podal žalobu finanční úřad, kterému dlužil čtyři miliony korun.

Hejtmanství na Vysočině navíc loni na jaře plánovalo, že od roku 2025, kdy končí smlouva mezi oběma stranami, nebude podporovat provoz úzkokolejky. Páteřní spoje by tak nahradily autobusy, s čímž ale tehdy nesouhlasily vedle dopravce ani dotčené obce. Změna se má týkat úseku mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní.

zpět na článek