Práce začaly v roce 2021 a v září bylo hotových už 97,5 procenta projektu, za kterým stojí sdružení Via Salis složené z francouzských firem Vinci Highways a Meridiam. Samotné zhotovitelské práce provádí sdružení DIVia stavební.
„Současná dopravní omezení na trase už patří k těm skutečně posledním. V prosinci bude D4 zprovozněná v plném rozsahu. Děkujeme všem řidičům za opatrnost a ohleduplnost. Prosíme, aby pozorně sledovali dočasná dopravní značení,“ upozornila mluvčí Via Salis Daniela Pedret.
V některých zbývajících částech D4 jsou plánované změny v podobě krátkodobých uzavírek nájezdů, sjezdů nebo jízdních pruhů. Dopravní opatření jsou velmi proměnlivá, o to více je nutná pozornost motoristů na rozestavěné dálnici.
V obou jízdních směrech a obou pruzích je od září opět plně k dispozici téměř pětikilometrová trasa Skalka – Háje, což je středočeský úsek D4 dokončený už v roce 2017. Jeho úprava byla součástí této rozsáhlé akce. Sdružení se totiž bude starat i o 16 kilometrů navazujících částí D4. Je tam položený nový asfalt a nainstalované jsou i technologie dálničního informačního systému.
OBRAZEM: Tahle stavba odsýpá. D4 do Písku dokončuje až přes tisíc dělníků |
Podobně v plném profilu jede doprava na 3,5 kilometru dlouhém úseku Nová Hospoda – Krašovice nedaleko Písku, který je také zmodernizovaný, ale jinak funguje už dvacet let. Jen jeden pruh v každém směru je pak otevřený na úseku Háje – Milín v délce 5,5 kilometru a pak po Těchařovickou křižovatku. V části etapy Lety – Čimelice od obce Nerestce po křižovatku v Letech jedou auta v levém jízdním pásu.
„Na stavbě se v celé její délce pracuje denně včetně víkendů a za jakéhokoliv počasí. V době nejvyššího nasazení letos na dálnici pracovalo najednou více než tisíc lidí a stovky strojů,“ doplnila Iveta Štočková, mluvčí skupiny Vinci Construction CS, pod niž spadá DIVia stavební.
Vybudování 32 kilometrů D4 a modernizace dalších 16 je prvním velkým silničním projektem v režimu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP). Stavba bude podle smlouvy se státem hotová v prosinci 2024 a dalších 25 let bude soukromé konsorcium dálnici provozovat. Zmíněných 16 kilometrů už udržuje od 1. července 2021 společnost Via Salis Operations vlastněná ze sta procent Vinci Highways.
Náklady na výstavbu tří desítek kilometrů nové D4 jsou 11,5 miliardy korun. Stát je bude investorovi vracet ve formě takzvaných plateb za dostupnost dalších 25 let od dokončení. Po tuto dobu bude takzvaný koncesionář zároveň provádět údržbu dálnice a po uplynutí této doby má povinnost celou komunikaci odevzdat v bezvadném stavu.
Dostavba D4 mezi Příbramí a Pískem je před dokončením, otevře se v prosinci |
Tyto služby stát soukromníkovi také logicky zaplatí. Pokud nebude účtované penále za porušení pravidel přístupnosti, měl by stát sdružení vedenému společností Vinci vyplatit 29,5 miliardy korun.
A ještě pár zajímavostí z projektu. Na provoz bude dohlížet 112 kamer, 27 takzvaných analyzátorů dopravního proudu a desítka meteostanic. „Bude to inteligentní dálnice, která bude schopná okamžitě zaznamenat nehodu, řídit dopravní toky, prostě to bude dálnice 21. století,“ zmínil už dříve ředitel skupiny Vinci Construction CS Martin Borovka.