Stavba pěti úseků D4 začala u Letů, 32 km bude v provozu v roce 2024

  11:56
Slavnostním poklepáním na základní kámen u křižovatky poblíž obce Lety na Písecku začala dostavba dálnice D4. Bude to první „soukromá“ dálnice postavená formou projektu PPP. V roce 2024 tak přibude 32 nových kilometrů zhruba mezi Pískem a Příbramí.

„Stavba je rozdělená do pěti úseků, stavět se budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhá část dálnice budovala naráz při stavbě D5 z Plzně na hranici s Německem v devadesátých letech. Právě při stavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl. Proto se o něm uvažuje také u dostavby D35, která je alternativou brněnské D1,“ poznamenal ministr dopravy Karel Havlíček. 

Přípravné práce spojené hlavně s kácením zeleně v budoucí trase začaly v okolí středočeské Příbrami už v březnu, od května pak stavbaři vytyčují zábory a připravují území pro archeologický výzkum. Za vítěze tendru, francouzské konsorcium DIVia, o tom informovala Daniela Pedret.

„Průběžně také budujeme zařízení staveniště,“ uvedla. Stavebně a projekčně se o trasu postará společnost Eurovia CS. Celá akce je zlomová také v tom, že DIVia bude stavět formou projektu PPP. V tak velkém rozsahu k tomu stát doposud nikdy nepřistoupil.

„Bude to vlastně dálnice na operativní leasing. Stát je vlastníkem, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové D4 a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby,“ vysvětlil už dříve ministr dopravy.

Stát má za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy korun. Konsorcium bude 32 kilometrů nové D4 ještě 25 let spravovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry směrem na Písek.

Stát může například při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Pro samotné řidiče bude provoz stejný jako jinde, kde jsou dálnice zpoplatněné. Po 25 letech úsek stát převezme, a to v plné kvalitě.

Autor: