iDNES.cz

Pošta bere brigádníky, předvánoční nápor začíná a zaměstnanci chybí

  16:34
Pobočkám České pošty kvůli covidu chybí například v Jihočeském kraji až čtvrtina pracovníků. A Vánoce se blíží. Situaci v krizových lokalitách řeší náborem brigádníků a zástupy z jiných provozoven.

ilustrační snímek | foto: MAFRA

Do Vánoc sice zbývá ještě šest týdnů, pracovníci na přepážkách a především doručovatelé České pošty mají napilno už teď. Hlavními důvody jsou nedostatek pracovníků a rostoucí počet zásilek.

Na začátku listopadu chyběla na jihu Čech téměř čtvrtina všech zaměstnanců. Výraznou měrou se na tak vysokém podílu odráží problémy související s covidem-19.

„Situace v České poště je napříč regiony téměř stejná. Důvody byly především nemocnost, ošetřovatelská činnost, karanténa nebo dovolená. Situaci v krizových lokalitách řešíme náborem brigádníků a zástupy z jiných provozoven,“ vysvětluje mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Největší problémy byly v Horní Plané, kde chyběly až tři čtvrtiny všech pracovníků. „I zde se situace v posledních dnech zlepšila,“ dodává.

I tak se ale dostává provoz mnoha poboček na hranici udržitelnosti. Problémy mohou mít právě menší obce, kde jakýkoli větší výpadek pracovníků může ohrozit chod pobočky. Například ve Zlaté Koruně na Krumlovsku museli kvůli tomu omezit otevírací dobu. Už teď navíc provoz na mnoha z nich připomíná sezonní špičku, která nastává až ke konci první poloviny prosince.

„Ruší se dovolené, protože není nikdo, kdo by mohl kolegy na směně vystřídat. I já měla být na dovolené, ale musela jsem ji odložit. Navíc se kvůli zavřeným obchodům začíná vracet situace z jara, kdy jsme byli zahlcení zásilkami všeho druhu. Trochu se bojím příštích týdnů, až všichni začnou objednávat dárky na Vánoce,“ popisuje jedna z vedoucích pobočky v menší obci na Budějovicku, která si nepřála být jmenovaná.

Posilu prý potřebovat nebude. „Já to sice nějak zvládnu, ale daleko horší to budou mít doručovatelky. Kolegyně od nás mi říkaly, že po doručení zásilek ve svém regionu musí pomoci v nedalekém městském okrsku, kde nestíhají,“ říká. 

Dostanou jen lístek s oznámením

Výpadky pracovníků už v některých případech pociťují i zákazníci České pošty, kteří si stěžují, že jim doručovatelka vhodí do schránky pouze lístek s oznámením, že na ně zásilka čeká na poště. 

„Už se mi to stalo dvakrát, nikdo nezazvonil. Kvůli karanténě si ale pro balíček na poštu přijít nemohu, příště v takové době raději zkusím jinou službu,“ podotýká Kristýna Müllerová z Písku, která si poštou nechává posílat téměř všechny menší zásilky.

Právě z tohoto důvodu nechalo vedení České pošty prodloužit lhůty pro uložení balíků na pobočkách. „Zásilky, u nichž to vzhledem k jejich charakteru jde, mají lhůtu delší. U balíků je to nyní 15 dnů a u standardních dopisů je nově lhůta až 30 dnů,“ informuje Vitík.

Zásilkovna zavedla Z-boxy

Omezení a úpravy provozu se ale nevyhýbají ani firmám specializujícím se na rozvážení balíků. Například společnost Zásilkovna, jež má na jihu Čech 238 výdejních míst, musela 34 z nich dočasně uzavřít kvůli vládním opatřením. 

„Jedná se o provozovny jako kadeřnictví, módní obchody, prodej obuvi nebo elektro,“ říká zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny Simona Kijonková. Společnost i kvůli tomu začíná instalovat takzvané Z-boxy, což jsou bezdotyková soběstačná výdejní místa. První z nich na jihu Čech stojí od začátku listopadu v českobudějovickém nákupním centru Géčko.

„Snažíme se na vánoční nápor připravit, jak jen to jde. Letos očekáváme ve špičce více než 500 tisíc zásilek za den,“ doplňuje Kijonková.

Jen pro srovnání, Česká pošta má v těchto dnech zhruba 350 tisíc přepravených zásilek denně. „My jich teď máme zatím necelých 300 tisíc, ale už teď se poohlížíme po brigádnících. Připravujeme se i na situaci, kdy by Česká pošta přestala nápor zvládat,“ vysvětluje Kijonková s tím, že pokud bude mít společnost dostatek kapacit, bude připravena vypomoci a část zásilek České pošty převzít k doručení.

Zvýšený zájem o nákup přes internet v posledních týdnech registrují všechny internetové obchody. Populární je především zboží související s koronavirem a ochranou zdraví, do popředí se ale dostávají i parfémy nebo hračky pro děti.

„Největší nárůst je ale u sortimentu spojeného s prací z domova. Současný zájem o webkamery překonal prodeje z jara a velká poptávka je i po noteboocích. Nárůst je také u běžeckých trenažerů nebo u společenských her a hobby sortimentu,“ jmenuje obchodní ředitel internetového obchodu Mall Jakub Střeštík.

zpět na článek