iDNES.cz

Budvaru už brexit způsobil škody, pivovar posílil zásoby v Británii

  8:52
Z jihu Čech posílají do Velké Británie zboží Koh-i-noor, Budějovický Budvar či Motor Jikov. Někde už brexit škody způsobil. Firmy teď čekají na vyjednávání podmínek v přechodném období.

Kamion nakládá pivo v Budějovickém Budvaru. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Pivo z Budějovického Budvaru míří do desítek zemí světa. Jednou z nich je i Velká Británie, která je pro národní pivovar ve vývozu dokonce jedním z nejvýznamnějších trhů.

I proto jeho vedení pozorně sleduje situaci kolem brexitu. Ten už první škody způsobil.

„Jen přípravy na dva neuskutečněné tvrdé brexity nás stály zhruba jeden a půl milionu korun,“ potvrzuje ředitel národního pivovaru Petr Dvořák.

Kvůli hrozbám v podobě tvrdého brexitu, jehož součástí mělo být i odstoupení od jednotného trhu, musel pivovar kromě jiného posilovat své sklady na ostrovech.

„Dvakrát jsme se na to chystali tak, že jsme tam poslali předzásobení v případě, že dojde k uzavření hranic ze dne na den,“ líčí Dvořák.

Velká Británie je pro Budvar jedním z nejdůležitějších trhů. Proto její odchod z Evropské unie dlouhodobě monitoruje.

„S obavami sledujeme a čekáme na výsledek jednání reprezentace EU s Velkou Británií ohledně jejího vystoupení z EU – takzvaný brexit, který může přinést obchodní bariéry a růst nákladů spojených s exportem nejenom našeho piva do Velké Británie,“ stojí v poslední výroční zprávě k roku 2018.

Budějovický Budvar má za Lamanšským průlivem svou dceřinou společnost. To považuje ředitel Dvořák v současné situaci za výhodu.

„Máme na místě lidi, kteří se situací zabývají. Kvůli tomu ale nemají možnost se tolik věnovat byznysu a našim zákazníkům. To jsou třeba věci, které nevyčíslíme,“ upozorňuje.

Na brexit nakonec došlo, ale nyní platí do konce roku takzvané přechodné období. Během něj se budou vyjednávat podmínky. Firmy tak musí čekat a být v pozoru. „Očekáváme, co se bude dít. My umíme vyvážet mimo Evropskou unii. Potřebujeme ale, ideálně s možností přípravy, vědět, za jakých podmínek to bude,“ uvádí Dvořák.

Angličany chápu, ale pro trh to dobré není, říká Bříza

Své zboží posílá na ostrovy také Koh-i-noor Holding. Týká se to českobudějovické výroby výtvarných potřeb i společnosti Gama. Ta podniká v oboru tváření plastů s hlavním zaměřením na vývoj a výrobu jednorázových zdravotních, laboratorních a veterinárních potřeb.

„Samozřejmě jsme se připravovali. Gama vyváží do Británie přes 40 milionů jednorázových pipet, což představuje především značné nároky na logistiku. S naším partnerem v Británii ale máme připravený krizový scénář, tak bychom měli situaci zvládnout,“ popisuje ředitel holdingu Vlastislav Bříza.

Podle něj by mělo zásadní dopad zavedení cel. To si ale společnost zatím nechce připouštět, taková změna by měla dopad na všechny, kdo s Velkou Británií obchodují.

„Politici v EU vytvářejí natolik nesmyslné a nepřijatelné zákony komplikující život, že jako manažer rozhodnutí Angličanů chápu. Z hlediska volného trhu to ale vůbec dobré není,“ dodává Bříza.

Jen menším trhem je Velká Británie pro společnost Schwan Cosmetics z Českého Krumlova.

„Žádné speciální přípravy jsme neabsolvovali. Pouze jsme zajistili, aby žádná dodávka, ať už z Británie od našich dodavatelů, či směrem od nás k našim odběratelům, nebyla na přelomu ledna a února takzvaně na cestě. Nechtěli jsme riskovat jakékoliv komplikace, a to přesto, že bylo jasně deklarováno takzvané přechodné období,“ říká jednatel Roman Türk.

Změny v podnikání kvůli brexitu tady zatím nepocítili a neočekávají ani negativní dopady. Důvodem je hlavně nadcházející přechodné období a fakt, že vývoz i dovoz na ostrovy tady není příliš významný.

Celníci nabízejí pomoc

„Samozřejmě budeme situaci i nadále bedlivě sledovat, především v očekávání toho, co nastane po takzvaném přechodném období. Zde jsou zatím vyjádření všech stran velice nejasná. Očekávám náročná jednání ohledně budoucích obchodů,“ domnívá se jednatel.

Na vyjednání podmínek čekají i další podnikatelé. „Kvůli neustálým změnám to firmy přestaly řešit. Čekají teď na to, jak to definitivně skončí, a podle toho se zařídí. Například krajský celní úřad nabízí komukoliv vzdělání a poradenství k tomuto tématu,“ popisuje ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist s tím, že například velké zahraniční koncerny řeší brexit přes svou mateřskou firmu.

Na webových stránkách Celní správy České republiky je pro zájemce speciální sekce Brexit, kde mohou najít základní informace k provádění celního řízení. Speciální záložka je také na webu ministerstva průmyslu a obchodu.

„Naši odběratelé stěhují sklady do Nizozemska“

Motor Jikov Group vyváží na britské ostrovy mimo jiné komponenty pro nákladní a osobní auta. „S podílem našich odběratelů, kteří své výrobky dodávají do Velké Británie, jde o významnou část naší produkce, a to 10 až 15 procent,“ uvádí generální ředitel Miroslav Dvořák.

Připravovali jste se na brexit?
Jistě. Prověřili jsme obchody z pohledu vývozu i dovozu. Ale připravili se hlavně naši odběratelé v Británii, kteří již své sklady přesunuli do jiných zemí. Teď dodáváme třeba do Nizozemska. Jsou to globální společnosti, které bez ohledu na nejistý politický vývoj již přijaly opatření. U dovozu se snažíme nákupy lokalizovat jinde. Je to dlouhodobá činnost a brexit ji pouze podporuje.

Pocítili jste už změny ve svém podnikání?
Cítíme velkou nejistotu a nestabilitu v některých obchodech spojených s dodávkami našich zákazníků do Velké Británie. Nejsou k dispozici spolehlivé výhledy na požadavky, a to ani v krátkodobém horizontu. Informace chybí hlavně ze strany konečných zákazníků v Británii.

Očekáváte ztráty či vyšší náklady?
V nejbližší době neočekáváme podstatný vliv. Čeká nás přechodné období, kdy se musí stanovit pravidla. Do té doby by se nemělo nic významného stát. Od příštího roku se do nákladů promítnou cla, zvýší se tlak na konkurenceschopnost, ale těžko předvídat, co konkrétně a jak to ovlivní.

(bar)

Autor:
zpět na článek