Stanislav Bernard: Pivní kulturu ohrožují levná piva z dovozu!

Publikováno: 22.12.2011 18:20
Majitel pivovaru Stanislav Bernard mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o iniciativě podnikatelů, kteří se rozhodli omezit v Česku korupci.

Moderátor (Václav Moravec):
Pivo patří k České republice jako máloco. České pivovary například v letošním roce zvýšily produkci piva v pet lahvích. Roste i kategorie nealkoholických piv. Podle sládkové pivovaru Zubr Nataši Rouskové se v posledních letech změnila i pivní kultura v České republice. Samozřejmě k lepšímu.

Záznam Nataši Rouskové:
Za poslední dobu se strašně změnila a zlepšila se pochopitelně k lepšímu. Takže já nevidím zas takový rozdíl třeba ve vesnické restauraci, jako v nějaké superluxusní restauraci v Praze, každá restaurace má svoji atmosféru, ke každé restauraci patří prostě to, co k ní patří a ti lidé, kteří si vyberou tuhle nebo jinou, nejsou špatní nebo horší. Prostě mají rádi pivo.

Moderátor (Václav Moravec):
Konstatuje sládková Nataša Rousková. Pravděpodobně nejznámějším rodinným pivovarem v České republice je pivovar Bernard v Humpolci. Koncem října oslavil 20 let od privatizace. Za uplynulých pět let se produkce piva Bernard zvýšila skoro o polovinu. Pivovar přičítá vzrůstající výstav kvalitě svého nepasterizovaného piva. K jeho výrobě používá vlastní suroviny, slad, vodu i kvasniční kulturu. Nejen o tom bude řeč v následujících minutách, protože hostem dnešních Impulsů je Stanislav Bernard. Vítejte v Rádiu Impuls, děkuji, že jste přijal mé pozvání, hezký dobrý den.

Host (Stanislav Bernard):
Dobrý den.

Moderátor (Václav Moravec):
Jak to ve vašem případě vypadá, když si zajdete na pivo?

Host (Stanislav Bernard):
Já si myslím, že úplně stejně, jako u každého jiného člověka. Jdu si dát pivo a většinou s někým, s nějakým kamarádem nebo tak a v podstatě jde o to si ho vychutnat a povykládat si.

Moderátor (Václav Moravec):
Jak často chodíte na pivo?

Host (Stanislav Bernard):
No zas tak moc často ne, protože je to přece jenom o tom, že nějaká práce, nějaké koníčky a podobně, ale, řekněme, jsou týdny, kdy jdu třeba jednou, jsou týdny, kdy jdu třeba dvakrát.

Moderátor (Václav Moravec):
Vy velmi často vstupujete do veřejného života, ať už slovy o boji proti korupci, kandidoval jste, byť neúspěšně do Senátu. Patří to vaše veřejné angažmá k tomu, že zkrátka v hospodě se nadává na politiku, v hospodě nad pivem se bavíme o veřejném životě, tudíž je jasné, že majitel pivovaru je homo politicus?

Host (Stanislav Bernard):
No, já si myslím, že to není, to spojení majitel pivovaru a homo politicus, já spíš mám pocit, že to je můj problém. Nazývám to spíše problémem, protože ono to není vždycky výhodou. Ale nicméně není mi zkrátka jedno, kde žiji a jaké jsou poměry kolem mě, takže asi proto.

Moderátor (Václav Moravec):
Patřilo to i k začátku 90. let, když je velmi známý váš příběh o tom, jak tři kamarádi nasedli do staré Dacie, vydali se na dražbu, ve které koupili ruinu pivovaru a oživili právě onen humpolecký pivovar. Byl jste homo politicus už tehdy?

Host (Stanislav Bernard):
Tehdy mi šlo hlavně o to, abychom přežili, protože, takto, určitě jsem byl homo politicus, protože mě vždycky bytostně vytáčely ty poměry, které tady byly před revolucí a ono se na to dneska snadno zapomíná, už je to přece jenom přes, já nevím, 22 let a kopa lidí spíš už vzpomíná na to dobré a zapomíná na to špatné. Nicméně já jsem měl třeba teď možnost v Irsku se bavit s lidmi, s řadou lidí z Venezuely, z Jižní Ameriky a podobně a když oni se rozhovořili o poměrech třeba zrovna ve Venezuele, tak jsem vlastně si uvědomil, že ačkoliv to tam mají špatné, tak my jsme na tom byli ještě podstatně hůře v té době.

Moderátor (Václav Moravec):
Kterou zemi v té souvislosti považujete za zemi, ve které byste chtěl žít, kdybyste nežil v Česku?

Host (Stanislav Bernard):
No, já bych chtěl žít v Česku především, protože i v tom Irsku jsem si uvědomil, jak strašně se těším domů a jak se mi tady líbí a tak dál. Takto jsem nikdy v životě neuvažoval, že bych chtěl žít v nějaké jiné zemi. Samozřejmě kdyby nebylo zbytí, tak bych se musel nad tím zamyslet, ale říkám, takhle jsem nikdy neuvažoval. A na tu vaši otázku, k tomu začátku, když jsme koupili ten pivovar v tom špatném stavu, tak vlastně my jsme tehdy neměli vůbec čas řešit nějaké jiné věci než to, abychom přežili v tom podnikání další den, abychom zas něco vymysleli, abychom sehnali peníze na mzdy, abychom udrželi v provozu naprosto zdevastovaná zařízení, takže vlastně to byl jeden velký frmol. Na druhé straně a to říkám strašně rád, ačkoliv jsme byli deset roků vlastně jednou nohou na pokraji krachu, tak těch deset roků bylo úžasných, protože jsme měli svobodu a mohli jsme se sami rozhodovat, co uděláme, co vymyslíme, kam to půjde. A pro mě ten pocit, když se to povedlo, to byla droga.

Moderátor (Václav Moravec):
Neříkejte, že opravdu když jste kupovali pivovar v Humpolci a dělali jste z něj Bernarda, takže jste žili ze dne na den, že tam nebyla ta dlouhodobější perspektiva?

Host (Stanislav Bernard):
Takto, jinak. Od samého začátku jsem měl nějaký sen a ten sen byl udělat z humpoleckého piva pivo to nejlepší možné, když to řeknu jednoduše. A samozřejmě ze značky uznávanou značku. Prostě dočkat se nějakého uznání, ocenění a tak dále. Takže ten sen tam samozřejmě od začátku byl, jinak by to vůbec nebylo možné. Na druhé straně v takové té oblasti toho denního řízení, ono to nebylo ani tak řízení, jako spíš skutečně hašení, zachraňování, tak tam jsme často žili den ze dne, protože řeknu konkrétní příklad, my jsme měli třeba na lahvovně myčku lahví z Chotěboře, na kterou ani v tom výrobním závodě už neměli náhradní díly. Takže my jsme třeba, když se pokazila, tak jsme svezli pár důchodců, kteří ještě, dejme tomu, měli šanci to opravit, lidi, kteří byli na denní směně, jsme poslali domů. Když se nám to podařilo opravit, tak vlastně jsme je večer svezli a přes noc se stáčelo pivo na druhý den. A toto nebyla zdaleka výjimečná situace. Takže v tomto ohledu to bylo den ze dne, ale jinak tu dlouhodobou vizi, ale spíš já bych to asi nazval snem, ten dlouhodobý sen jsme měli.

Moderátor (Václav Moravec):
Když jste kupoval humpolecký pivovar v tom roce 1990, respektive 1991, za jak dobrého znalce piva jste se považoval?

Host (Stanislav Bernard):
Já si myslím, že jsem byl asi tak dobrý znalec piva, jako každý jiný normální chlap.

Moderátor (Václav Moravec):
Průměrný člověk.

Host (Stanislav Bernard):
Jako normální chlap v České republice.

Moderátor (Václav Moravec):
Logicky se to muselo změnit ale…

Host (Stanislav Bernard):
Měl jsem rád pivo, poznal jsem, jestli mi na něm něco nechutná nebo jestli je fakt dobré, ale že bych se v tom nějak v té době nějak dramaticky vyznal, určitě ne.

Moderátor (Václav Moravec):
Co vám nechutnalo na tom humpoleckém před tím, než jste koupil pivovar?

Host (Stanislav Bernard):
Před tím, než jsme koupili pivovar, tak vlastně jsem ho neznal, protože my jsme ho ochutnali až poté. No a tehdy, to snad není ani možné říct, že by to byla vina vyloženě těch lidí, kteří tam dělali, on ten pivovar byl vlastně určen k zavření, protože patřil pod Jihočeské pivovary a tehdejší ředitel ing. Kratochvíle dostal za úkol jeden z těch pivovarů zavřít. Ono se to tak tehdy za socialismu dělalo, vždycky když už ten podnik vyžil, dožil, tak do něj se neinvestovalo, tak se pak zavřel. No a my jsme ho vydražili v té době, když jeho zůstatková hodnota byla 9,5 milionu, tak jsme ho vydražili za 52 milionů, to byla skutečně vražedná kombinace. No a pak jsme šli teprve na prohlídku a ochutnávat pivo a podobně. Nejsem takový blázen, abych kupoval něco, co bych vůbec netušil, do čeho jdu, můj společník Pepa Vávra se tam vyučil, takže on ten pivovar znal. No a když se vrátím k té vaší otázce, tak to pivo skutečně nebylo dobré. My jsme ho ochutnávali, snažili jsme se s ním něco dělat, snažili jsme se ho nějakým způsobem upravit, nakonec jeho naprostá většina skončila vlastně v kanalizaci.

Moderátor (Václav Moravec):
Ona sládková pivovaru Zubr Nataša Rousková mluvila před dvěma lety v tomto pořadu o alchymii vaření piva, která je klíčová, aby zákazníci tomu pivu byli věrní a Nataša Rousková ještě dodala:

Záznam Nataši Rouskové:
Každý pivovar má drobné nuance třeba ohledně chmelení piva. Chmelení piva je strašně důležitá záležitost, která má velký dopad na chuť piva. Čili skladby odrůd používaného chmele, čas, kdy se ten chmel dávkuje, množství, v jakém se dávkuje, je strašně důležité a to si každý sládek chrání.

Moderátor (Václav Moravec):
Prozradila před dvěma lety v Impulsech sládková Nataša Rousková. Pokud by měl Stanislav Bernard, který je dnes hostem Rádia Impuls, říci s tím dvacetiletým odstupem, kdy vám začalo chutnat vaše vlastní pivo a kdy jste si řekl, už jsem téměř spokojený? Po kolika letech nebo měsících to bylo?

Host (Stanislav Bernard):
Spíš po měsících, protože ono uvařit dobré pivo netrvá zas tak dlouho. Ten začátek byl ve znamení čištění, ve znamení sanitací, my jsme prostě nejprve ten pivovar potřebovali a museli perfektně vyčistit, takže ty první týdny byly jenom o tom. No a potom samozřejmě to trvá nějakou dobu, než to pivo nejprve vykvasí a pak než uzraje v ležáckých sklepích, ale celý ten proces je pak závislý na jeho stupňovitosti, nicméně zhruba dá se říct, že po nějakých 5-6 týdnech už víte, na čem jste. A my jsme vlastně se rozhodli, že naše pivo bude spíše takového toho hořčího typu, než toho jihočeského sladkého typu a skutečně když to pivo dozrálo a mohli jsme ho ochutnat, tak jsem osobně byl na svého kolegu docela hrdý.

Moderátor (Václav Moravec):
Když jsem se díval…

Host (Stanislav Bernard):
Na svého kolegu, který je sládkem a vrchním výrobním ředitelem.

Moderátor (Václav Moravec):
Když jsem se díval do rozhovorů, které jste poskytoval v letech 90., tak jste byl bojovníkem proti vysoké spotřební dani na pivo. Proč se neangažujete v současnosti, kdy například Ladislav Skopal, poslanec v tom roce letošním, jasně řekl, měla by být snížená spotřební daň na pivo, byť u vlády narazil a jasně říká, že k tomu zvýšení spotřební daně o 50 haléřů na litr, což je důsledek Janotova balíčku, tak beze sporu se to odrazilo v tom, že Češi pijí méně piva v tom posledním roce?

Host (Stanislav Bernard):
Nedá se říct, že bych se neangažoval, protože já jsem až do nedávné doby byl členem předsednictva Svazu pivovarů a sladoven a podílel jsem se na vypracování všech těch analýz, které vlastně analyzovaly to zvýšení té spotřební daně. Bylo to, vy jste správně řekl, součástí Janotova balíčku, to znamená protikrizové opatření a samozřejmě, řeknu to asi tak, jsou situace, kdy člověk uzná, že aby mohla fungovat ekonomika a společnost, tak je někdy potřeba udělat i nepopulární opatření. Nicméně když jsme spočetli a ne my, protože jsme si to nechali udělat nezávislou firmou, tak vlastně se očekávalo, že to zvýšení spotřební daně, které bylo teda poměrně razantní, bylo to o třetinu, přinese do státního rozpočtu zhruba 1,4 miliardy korun, což samo o sobě není, jak asi cítíme, nic moc. Nicméně realita je taková, že to zvýšení těch příjmů rozpočtu bylo řádově asi 350 milionů korun. To znamená kapka v moři. Přitom to samozřejmě znamenalo zdražení piva a de facto snížení jeho spotřeby. Spolu s krizí a spolu s tím, co se na tom trhu děje. To znamená, že…

Moderátor (Václav Moravec):
Dá se odhadnout, jak velkým faktorem je právě samotné zvýšení spotřební daně s ohledem na další faktory, jako je právě krize, jako je levné dovozy piva z Polska?

Host (Stanislav Bernard):
Těch vlivů tam bylo víc. Takhle, bavíme se o těch posledních dvou letech. V letošním roce se ten trh s pivem, řekněme, stabilizoval, nicméně za roky 2010 a 2009, tak ten celkový trh poklesl, ne poklesl, on se propadl skoro o 18 procent. Těch vlivů tam bylo víc. Jednak bylo skutečně ne dobré počasí v létě, jednak skutečně byly zde vlivy a dopady krize, no a samozřejmě to zdražení do toho, když za takovéto situace to pivo zdražíte ve snaze zvýšit příjmy státního rozpočtu, tak samozřejmě část lidí to od nákupu piva odrazuje. To znamená, nikdo z nás, to by bylo nefér, kdybych tady tvrdil, že prostě za to za všechno může jenom zvýšení té spotřební daně, nicméně to, že to zvýšení daně přišlo v takovémto okamžiku, kdy ten trh sám o sobě byl náchylný na pokles, tak ten pokles nebo spíše jak jsem řekl propad, tak ho výrazně urychlil. No a do toho dneska vlastně přichází jednak ty levné reexporty a nebo importy piva například z Polska, z dalších zemí, které skutečně jsou pro české pivovary velmi nepříjemné.

Moderátor (Václav Moravec):
Je to teď jeden z největších problémů českého pivovarnictví?

Host (Stanislav Bernard):
Tak je to, já nechci říct, že to je jeden z největších problémů, ale rozhodně to není dobré. Protože takto importované pivo je skutečně hlavně zdrojem levného alkoholu a ne až tak nějakého pochutnání si. Takže pro českého pivaře…

Moderátor (Václav Moravec):
Tudíž ničí českou pivní kulturu?

Host (Stanislav Bernard):
O tom jsem přesvědčen. Já třeba když se zmíním, tak zrovna v Irsku, tak je obecně drahé pivo…

Moderátor (Václav Moravec):
Vy jste stále pod vlivem své irské návštěvy a propos?

Host (Stanislav Bernard):
Jenom to uvádím jako příklad, protože vlastně tam třeba pivo stálo v marketu přes dvě eura, ale bylo tam jedno nejmenované české pivo v plechovce, které stálo necelé euro a bylo na něm napsáno, vařeno v EU, ale bylo to české pivo a skutečně jsem si ho na zkoušku koupil a jeho chuť bych řekl, že spíš dělala českému pivu nechci říct přímo ostudu, ale rozhodně nepatřila mezi to, co by nás mělo zdobit. A s těmi importy z Polska a z dalších zemí je to velmi podobné.

Moderátor (Václav Moravec):
Zmiňovali jsme dvacetiletí od privatizace vašeho pivovaru a úspěšného podnikání. A propos musel jste během těch 20 let dát nějaký úplatek, ať hmotný nebo nehmotný?

Host (Stanislav Bernard):
To je ta klasická debata na téma peněz hospodským. To přišlo někdy v polovině 90. let, kdy vlastně některé velké pivovary to začaly používat ve velkém, dodneška se to používá dál a je to založeno na tom, že vlastně hospodský dostane za to, aby čepoval tu či onu značku piva, poměrně značnou částku peněz a aby to bylo legální, tak je pokryto smlouvou o reklamě nebo o propagaci, záleží, jak to budeme nazývat.

Moderátor (Václav Moravec):
To je to vybavení restaurací, jako jsou deštníky nebo opravdu peníze v hotovosti?

Host (Stanislav Bernard):
To jsou peníze. Vybavení restaurací jako deštníky a podobně, to jsou standardní věci, to dneska v Česku dělá každý pivovar, chlazení, výčepní a tak dále. A musím otevřeně říct, že byla doba, kdy kdybych se nepřizpůsobil tady tomuto trendu, tak náš pivovar dneska tady není.

Moderátor (Václav Moravec):
Jak velká to je investice, dávat hotovost…

Host (Stanislav Bernard):
Ty investice pro jednotlivé restaurace se pohybovaly v řádu statisíců, v některých případech v řádu milionů.

Moderátor (Václav Moravec):
A když to řeknete procentuálně, kolik musí majitel pivovaru nebo musel majitel pivovaru počítat s tím, aby dal všimné hospodským, aby brali jeho značku a nebrali tu konkurenční, tak kolik to dělalo?

Host (Stanislav Bernard):
Takhle, ono se to, kolik to dělalo…

Moderátor (Václav Moravec):
V celkových nákladech pivovaru, jestli to byla částka, řekněme, zanedbatelná a člověk to všimné skousl nebo …

Host (Stanislav Bernard):
Ne, nebyly to zanedbatelné částky, byla to skutečně hmatatelná procenta z celkového rozpočtu pivovaru. A největší problém byl ten, že tak, jak se vyvíjí trh s pivem a vždycky přišel nějaký nový velký hráč, ta ten boj se přiostřil. Protože vždycky každý ten nový velký hráč chtěl urvat na tom trhu co největší procento, co největší počet hospod a vlastně zvýšil ty částky, které se takhle hospodským poskytovaly. No a za těchto okolností, já jsem to nesčetněkrát kritizoval, tuhle situaci a ještě jako představitel Svazu malých nezávislých pivovarů jsem se snažil s tím bojovat, kritizoval jsem to na všech frontách a…

Moderátor (Václav Moravec):
Ale bez úspěchu?

Host (Stanislav Bernard):
Bez úspěchu, protože tady v Česku na to zkrátka nikdo neslyšel.

Moderátor (Václav Moravec):
Nezměnilo se nic za těch 20 let?

Host (Stanislav Bernard):
Nezměnilo se nic, jak říkám, ono toto je jiný typ korupce, než když někdo rozkrádá společné peníze. Jsou to peníze těch firem a je to na jejich rozhodnutí, jestli je proti reklamě poskytnou jinému komerčnímu subjektu. Ono je to velmi nepříjemné pro pivovary, které v tomto prostředí mají fungovat a mají existovat. Říkám, mě to bylo vždycky naprosto proti srsti, ale dneska naštěstí už jsme v situaci, kdy to opět dělat nemusíme, ta značka je natolik vnímaná a uznávaná, že prostě tyto věci neděláme.

Moderátor (Václav Moravec):
Šéf české pobočky nevládní organizace Transparency International David Ondračka považuje za slabé místo českého právního řádu v boji proti korupci financování politických stran. Podle Ondračky to u toho končí a začíná.

Záznam Davida Ondračky:
Z mého pohledu je zásadní, aby strany byly nucené vést transparentní účty, bylo by možné se dívat on-line na jejich výdaje zejména během kampaní a zároveň aby existoval nezávislejší dohled nad tím, co vlastně oni reportují.

Moderátor (Václav Moravec):
Prozradil před časem šéf české pobočky nevládní organizace Transparency International David Ondračka v Rádiu Impuls. Proč se podle Stanislava Bernarda nedaří vlastně přitlačit politiky, protože vy jste tváří nadačního fondu boje proti korupci, který jste spoluzakládal s podnikatelem Karlem Janečkem, proč se nedaří politiky přimět k té změně, když veřejnost jasně říká, boj proti korupci, neúspěšný boj proti korupci je největším problémem české společnosti?

Host (Stanislav Bernard):
No zaprvé nejsem jasnovidec, takže asi neřeknu jedno jediné jednoduché řešení, nicméně jak to vnímám já, tady v tom, co tady říkal David Ondračka, tam si myslím, že má kus pravdy, že skutečně způsob financování politických stran by měl být naprosto exaktně upraven tak, aby prostě do něj netekly peníze ze všech možných stran a netransparentně a podobně. Nicméně já tady vnímám jeden zásadní moment, přece v každé společnosti, která funguje, řekněme, dobře, jsou orgány, které jsou určeny k tomu, aby nezákonné jednání potíraly. Od policie, státní zastupitelství a soudy. A stačí se podívat na to, kolik lidí za těch 20 let, řekněme, skutečně doplatilo na nějaké svoje, řekněme, nezákonné praktiky a rázem známe odpověď na to, proč celý ten systém korupce vlastně stále funguje tak, jak funguje. Protože…

Moderátor (Václav Moravec):
Podle vás to tedy začíná u státních zástupců, policistů a soudců?

Host (Stanislav Bernard):
Já si nemyslím, že to tam začíná, já si myslím, že to začíná právě u politiků, nicméně já to cítím tak, že tam je bohužel obrovská provázanost politiky s těmito represivními orgány, které by to měly řešit a samozřejmě pod jakým vlivem jsou politici, to je další velká otázka.

Moderátor (Václav Moravec):
Vy velmi často používáte na svých billboardech slogan Svět se zbláznil a teď komentujete různé události, které se v české společnosti odehrávají. Kdy jste si řekl, svět se zbláznil v dobrém slova smyslu? Protože většina těch billboardů má negativní nádech.

Host (Stanislav Bernard):
V dobrém slova smyslu, to si pamatuji snad na ten první billboard, kterým vlastně celá ta dlouhá série začala a to bylo tehdy, kdy vlastně, to byla ta soutěž Česko hledá Superstar a tehdy Anička, které se přezdívalo Dido, tak vlastně zpívala v této soutěži a vlastně nakonec vyhrála soutěž Hvězdné pěchoty, protože skutečně objektivně neuměla zpívat, neměla hudební sluch, já kdybych prostě nevěděl, že zpívá písničku od Dido, tak bych si to asi nedokázal uvědomit. Nicméně ten fenomén a ta sebejistota, s jakou tehda Ondřeje Hejmu poslala někam, když se jí zeptal, jestli si vážně myslí, že by mohla být českou superstar a ona mu řekla: Proč ne? Tak to nás nadchlo, protože jsem si říkal, tak tady je člověk, který prostě je natolik sebevědomý a natolik jako prostě odvážný, že do toho šel a ještě k tomu se jako nějakým způsobem nebojí prostě, řekněme, projevit, tehdy vznikaly spontánně webové stránky, študáci prostě Aničku milovali, když to řeknu takhle. My jsme tehdy s ní udělali vlastně smlouvu a po dohodě s ní jsme jí umístili vlastně na ty, jako první moment na tuto kampaň, takže to byla, bych řekl, tak jako když se ptáte…

Moderátor (Václav Moravec):
To byla, ano, pozitivní konotace. Ale od té doby to jsou spíš ty negativní věci, tudíž kdy jste si naposledy vy osobně řekl: Á, svět se zbláznil v dobrém slova smyslu, je čas to dát na billboard?

Host (Stanislav Bernard):
No tak na tento moment bych se strašně těšil, kdyby tomu tak bylo. Protože ono už z toho sloganu Svět se zbláznil, tak je to vždycky něco neobvyklého nebo skutečně bláznivého, bohužel často negativního. A to je taky jeden z důvodů, proč tuto kampaň nepoužíváme příliš často. My ji čas od času použijeme, protože ona vlastně existuje, lidi ji znají, ale já nechci, aby si lidi naši značku spojovali vyloženě s negativními věcmi, jako byly odposlechy, jako byl, já nevím, tehdy si pamatuji na ten brutální zákrok na technoparty, nebo prostě vítězství všech hejtmanů…

Moderátor (Václav Moravec):
Z ČSSD.

Host (Stanislav Bernard):
To, prosím, mě vůbec nevadilo, že vyhráli hejtmani z ČSSD, ale mě tehdy strašně vadilo, že to vyhráli kvůli 30korunovému poplatku u lékaře, což se tehdy stalo mediálním tématem asi na tři čtvrtě roku. Přitom dneska všem myslícím lidem je jasné, že těch 30 korun nebude stačit. Takže to …

Moderátor (Václav Moravec):
Proto se vás ptám na to, jestli třeba když bude schválen dobrý zákon o veřejných zakázkách…

Host (Stanislav Bernard):
Který nebyl schválen.

Moderátor (Václav Moravec):
Který nebyl schválen, tak si řeknete, ano, svět se zbláznil a bude to ten pozitivní Impuls?

Host (Stanislav Bernard):
To by byl krásný moment, protože já jsem přesvědčen o tom, že jsme tady od toho, abychom nejenom se hádali a nejenom abychom prostě všechno prožívali takhle tragicky, jak to často děláme, ale abychom se taky bavili. Otázka je, kdyby takovýto zákon byl skutečně přijat pořádně, tak jak jsme tenkrát navrhli, tak jestli by to zase oslovilo dostatečnou skupinu lidí, protože tam je jedna podmínka u této reklamy, že to musí být takzvané téma dne, které skutečně hýbe s celou společností.

Moderátor (Václav Moravec):
Konstatuje Stanislav Bernard, který byl dnes hostem Rádia Impuls. Děkuji, že jste si našel svůj čas pro návštěvu tohoto rádia, těším se příště na shledanou.

Host (Stanislav Bernard):
Já děkuji taky a přeji všem hezký večer.

03.01.2012

VIDEO: Kamila Berndorffova: Člověk má fotit to, co je mu přirozené!

Fotografka Kamila Berndorffova mluvila o své lásce k fotografování a také k Indii.
02.01.2012

VIDEO: Jiří Drahoš: Peníze pro vědu zůstanou ve stejné výši

Předseda Akademie věd České republiky Jiří Drahoš v rozhovoru pro Rádio Impuls mluvil o finanční situaci akademie a českém výzkumu.
29.12.2011

VIDEO: Tomáš Večl: Lidé by měli dávat pozor na webové pasti!

Ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl mluvil pro Rádio Impuls o nákupech přes internet.
28.12.2011

VIDEO: Tereza Bonnet Šenková: Bikram jóga mi pomohla na nohy!

Bývalá tanečnice z Moulain Rouge a jogínka Tereza Bonnet Šenková.
27.12.2011

VIDEO: Daniel Herman: Nebojme se pravdy minulosti!

Ředitel Ústavu pro studiu totaliních režimů Daniel Herman mluvil o tom, jak ústav plní svou úlohu.
Impuls on-line
Český Impuls on-line
archiv
button reset sector 1 sector 2 sector 3 sector 4 sector 5 sector 6 sector 7 sector 8 button reset sector 1 sector 2 sector 3 sector 4 sector 5 sector 6 sector 7 sector 8 button reset sector 1 sector 2 sector 3 sector 4 sector 5 sector 6 sector 7 sector 8
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace.