Čekejte prosím...
Diskuze
Veleba kvůli mléčným automatům kritizoval hygienika Víta

Prezident Agrární komory Jan Veleba ostře kritizoval hlavního hygienika ČR Michaela Víta. Podle něj šíří poplašné a nepravdivé informace ohledně zdravotních rizik konzumace čerstvého mléka z farmářských automatů. Veleba tvrdí, že kvůli "zběsilé kampani", kterou rozpoutal Vít, výrazně klesá zájem lidí o mléko z automatů, a vyzval ho k rezignaci na funkci.

Zpět na zprávu
Uživatelské jméno
Heslo (Pro registrované)
Předmět:
Příspěvek / názor (max. 1500 znaků):
Emotikony:
ovcan | My ho za rohem naštěstí máme. Mléko je výborné, doporučuji.

Pijeme jej celou dobu nepřevařené a je vypité hned. Nějakýmu neočkovanýmu hygienikovi Vítovi, který chtěl povinně očkovat 230 000 lidí z řad rmády , policie, zdravotníků atd.nevěřím ani brejle mezi očima....
http/www.cez-okno.net/clanok/pozri/obama-ron-paul-chripka-rfid-a-vojaci-na-tv-joj

04.05.2010 22:56 Reagovat
haneline | nechápu

Nedovedu pochopit, jak vůbec mohou srovnávat čerstvé mléko s trvanlivým.Máme domácí mlíčko, které pije celá rodina včetně malých dětí nepřevařené, všichni jsme zdraví a absolutně nechápu názory proti. Možná jedno vysvětlení bych brala a to, že lidi jsou zvyklí na chemii a E-čka ve všem proto pro ně může být čistě přírodní produkt šok!a z tohoto faktu se mi dělá nevolno!

05.05.2010 09:15 Reagovat
katka.l.k | mléčný automat

mléko z automatu v HK je výborné,pijeme ho čerstvé nepřevařené a nic nám není!mimo jiné taky pijeme vodu z vodovodu a jíme čerstvě utržené ovoce...dneska se všechno moc řeší..

05.05.2010 10:15 Reagovat
Frost | kde je pravda

pan Vít má samozřejmě pravdu, ale pravděpodobnost jeho slov je asi jako kdyby se měla srazit Zeměkoule ze Sluncem. Mléko lze bez rizika zpracovat dále na tvaroh, popř. i tepelně a následným vychlazením pro konzumaci, kdy veškeré rizika zcela vyloučíte.
Např. zkuste vyrobit tvaroh z krabice a z mlékomatu a budete ihned vidět co který produkt je.
Propagátorům krabic přeji k tvarohu "dobrou chuť!"

Je možné, že někdo neví jak na to, proto jednoduchý návod:

Mléko ponechejte při teplotě asi 15°C zkysnout v neuzavřené nádobě - hrnec (asi tři dny od nákupu) Potom toto zkyslé mléko slejte do plátna ( ne barevnéh svažte do uzlíku a nechejte okapat ( 1 den)
/do většího hrnce dejte hrnek dnem nahoru, a na tento dejte uzlík s tvarohem, tak aby nebyl ponořen v syrovátce)

Zjistíte, že i syrovátka je poživatelná, a dokonce i chutná.
No a pak se těším na názor, jaký je rozdíl tohoto tvarohu a toho koupeného v krámě

05.05.2010 10:19 Reagovat
konecnaHana010 | Re: kde je pravda

Dobrý den, jsem akademickou pracovnicí na vysoké škole a mléko a vše co s ním souvisí je mojí specializací. Proto musím reagovat na Váš příspěvek, který je do jisté míry mystifikace. To, že nevyrobíte tvaroh z mléka z krabice, je způsobeno tím, že mléko v krabici je ošetřeno UHT záhřevem, který způsobí takové změny bílkovin,že již z takového mléka nevyrobíte ani tvaroh, ani sýr. Na výrobu tvarohu a sýrů, je lepší provést šetrnou pasteraci, a mléko, které je ošetřeno tímto záhřevem se dá v obchodě koupit. Pokud necháte toto mléko zkysnout, jak popisujete, nic se nestane, protože jej musíte nejdříve obohatit o zákysové mikroorganismy (doporučuji smetanový zákys - zakysanou smetanu). Tento postup je méně rizikový, než zakysání syrového mléka, to totiž obsahuje divoké mikroorganismy a můžete hovořit zatím spíše o štěstí, že Vám takový tvaroh nezpůsobil při nejmenším zažívací potíže.
Také bych chtěla objasnit, že do mléka v krabici se žádná É-čka nepřidávají, to že tak dlouho vydrží při pokojové teplotě je způsobeno vysokým záhřevem po velmi krátkou dobu, který se používá bežně při výrobě takového mléka. Takto ošetřené mléko se plní do aseptických obalů, ve sterilním prostředí, a také proto vydrží tak dlouho.

05.05.2010 11:03 Reagovat
haneline | Re: Re: kde je pravda

... nechápu pojem divoké mikroorganismy a nechápu, že vlastně žiju, když piju domácí mléko od mala, tvaroh jím domácí už několik let, stejně jako domácí sýr a vejce od našich slepic, zeleninu a ovoce z vlastní zahrádky, jak jsem vůbec mohla na tak nesterilní stravě přežít??Taky jsme jako děti pili vodu z kaluže, jedli nemyté ovoce od silnice a nemocná jsme byla naposled snad na základní škole. Éčka možná nejsou v mléce,neboť na obalu ani není napsáno složení tak se nebudu přít , ale skoro všude jinde jsou.Druhá věc zajímalo by mě tedy v tom případě třeba co je to Bio mléko.

05.05.2010 11:25 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: kde je pravda

Mikrobiologie mléka je velice složitá a hlavně ovlivněná zdravotním stavem dojnice. Divoké mikroorganismy jsou takové, které se vyskytují zcela přirozeně, v případě mléka jsou to převážně bakterie mléčného kysání a jejich mnohé kmeny, které se dostávají do mléka z pastviny, pokud se účastní fermentačních procesů, tak mohou způsobovat chuťové vady atd. Dále mléko obsahuje mikroorganismy, které se rozvíjejí, zvláště pokud je mléko uchováváno při nižších teplotách, mnohé i patogenní mikroorganismy. Výroba sýra nebo tvarohu ze syrového mléka, je podle mého názoru spíš pokus - omyl.
Nemám nic proti tomu, že pijete mléko, konzumujete sýry nebo zeleninu z vlastního hospodářství. Pokud máte doma dojnici, jistě dodržujete zásady při manipulaci s mlékem, a dobře víte, že pokud je dojnice zdravá, tak mléko ihned po nadojení je téměř sterilní. Mléko po nadojení zchlazujete, uchováváte při nízkých teplotách, chráněné před vzdušnou kontaminací atd. Mléko, které je dodáváno do mléčných automatů překonává dlouho cestu, než se dostane na stůl spotřebiteli a každá manipulace s ním, je riziková.
BIO-mléko je produktem od dojnic, které jsou chovány v rámci ekologického zemědělství. Na chov dojnic, existují jisté směrnice a pravidla, zejména jsou na pastvách apod. V takovém mléce nebývá zpravidla upravován obsah tuku (stejně jako u mléka selskéh. Na obalu se setkáte nejvíce s hodnotou kolem 3.6%. Toto mléko bývá nejčastěji ošetřeno jen šetrnou pasterací, takže je nutné ho uchovávat v chladničkové teplotě s trvanlivostí tak 1 týden.

05.05.2010 12:31 Reagovat
veleba | Re: kde je pravda

Zdravím Vás paní docentko, z Mendlovy univerzity.

Doporučuji Vám, abyste zvážila skončení svaté války proti mléku, možná že jsou k tomu povolanější (např. na pražské vysoké škole chemicko-technologické).

A pokud se chcete vyžít, tak se zkuste zabývat skutečnými problémy, které je třeba vyřešit. Mluvím o tom, že Česká republika vede v rakovině tlustého střeva, což je zcela jednoznačně v souvislosti s kvalitou naší stravy. Zkuste se tedy podívat na kvalitu potravin např. uzenářských výrobků, na množství konzervantů apod., tím prospějete všem a dáte pokoj farmářům, kteří investovali velké prostředky na to, aby prodávali svoje mléko za víc než 4,50 Kč/l. jak tomu bylo v minulém roce. Mimochodem svoje mléko prodávají v rámci zákona, resp. vyhlášky vlády, která prodej syrového kravského mléka v maloobchodní síti řeší.
A jen tak na okraj – jestli pak víte, milá paní docentko, že mléko z automatu je naprosto adresné a že musí být prodáno do 24 hodin.

06.05.2010 07:50 Reagovat
veleba | Re: kde je pravda

Paní docentko a ještě něco. Představte si, že v pondělí 10.5. budou ministr zdravotnictví a ministr zemědělství vlády SR otvírat další mléčný automat a to v Bratislavě u dětské kliniky. Zvláštní, že?

06.05.2010 08:13 Reagovat
Frost | Re: Re: kde je pravda

Můžete prosím napsat v čem vidíte mistifikaci?

O Ečkach jsem v příspěvku nepsal.

05.05.2010 11:25 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: kde je pravda

V tom, že tvrdíte, že z mléka z krabice nevyrobíte tvaroh, ale z mléka z automatu jej vyrobíte.

05.05.2010 12:44 Reagovat
Frost | Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Omlouvám se, ale asi budu muset navštívit oční oddělení, protože nevidím, že bych napsal, že nelze vyrobit tvaroh z krabice.
Tuto větu: >Např. zkuste vyrobit tvaroh z krabice a z mlékomatu a budete ihned vidět co který produkt je.< jsem napsal, aby si někdo zkusil porovnat, to co vyjde z krabice a tvaroh z mléka z mlékomatu.
Jaká je v tom mistifikace?

Dále jsem napsal, ať si porovnají tvaroh koupený v krámě a vyrobený z mlékomatu, opět v tom nevidím mistifikaci, pouze porovnání rozdílu produktu.

05.05.2010 12:56 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Z mléka z automatu nevyrobíte tvaroh, protože je tak skvělé, ale protože ho tepelně neošetříte a necháte zkysnout přirozeně. Z mléka z krabice ale nevyrobíte tvaroh nikdy, pokud tam nepřidáte smetanový zákys, protože je tepelně ošetřené. Bohužel navíc je ošetřené vysokým záhřevem, a v případě, že jej zakysáte, vyrobíte tvaroh, ale nebude nejspíš držet pohromadě a i výtěžnost takového tvarohu bude dost mizerná. Naopak, pokud si koupíte mléko ošetřené pasteračním záhřevem (běžně ho naleznete v chladícím boxu každého obchodu pod názvem čerstvé mlék a zakysáte ho smetanovým zákysem vyrobíte výborný tvaroh, to vám mohu zaručit. Naproti tomu, když tepelně ošetříte mléko z automatu a zakysáte ho smetanovým zákysem, vyrobíte zmetek, to vám zaručuji. Jinak mléko z krabice, ošetřeno UHT záhřevem je výborné na výrobu jogurtu. Jen tam musíte dodat jogurtové bakterie – doporučuji selský bílý jogurt. Pokud přidáte sušené mléko, budete mít výborný jogurt, ze kterého se vám nebude oddělovat syrovátka. Jen je tedy nutná vyšší teplota pro kultivaci – kolem 40°C.
V tom, že je dnes těžké narazit na dobrý tvaroh s Vámi naprosto souhlasím. Bohužel na náš trh jsou dováženy především levné tvarohy z okolních zemí.

05.05.2010 13:12 Reagovat
Frost | Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Mám pocit, že jste můj první příspěvek nepochopila, anebo jsem se snad špatně vyjádřil?

>Mléko lze bez rizika zpracovat dále na tvaroh, -/zde je čárka, pro rozdělení věty, a následuje druhá možnost/-popř. i tepelně a následným vychlazením pro konzumaci, kdy veškeré rizika zcela vyloučíte.<

Popis výroby tvarohu, který nabízíte, mě připadá jako když v pohádce Honza vařil polévku ze sekyrky.

Jestli vyrobím, nebo nevyrobím tvaroh z krabice?
V tomto můžete mít pravdu, protože to co z té krabice vznikne, je odpudivé na pohled, chutnat bych to nechtěl.

05.05.2010 13:24 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Jestli tedy mléko tepleně ošetřujete a nepřidáváte žádnou zakysanou smetanu, nebo kyšku, tak bohužel tvaroh nevyrábíte. Pro výrobu tvarohu jsou potřeba mezofilní bakterie mléčného kysání, Lactococcus lacti, nebo L- cremoris, které vy tepleným ohřevem zničíte.

05.05.2010 13:34 Reagovat
Frost | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Ženská, vy si snad sedíte na uších :-))

Abyste nemusela uznat, že jste se unáhlila s kritikou, protože jste si pořádně nepřečetla, co jsem napsal, tak odbočujete přes Pasteura a mikrobiologii.

Já jsem nikde nepsal, že s vařeného mléka chci dělat tvaroh!

A "krok zpět"?
V tomto s Vámi plně souhlasím!!!
V padesátých letech minulého století jsme chodili s konvičkami na mléko...a "HEURÉKA" po dvaceti letech kapitalismu pod vedením EU jsme se konečně k tomu dopracovali!

Už se těším, na případný další dialog za deset roků, jak si budeme vyměňovat názory na rozdělání ohně, jestli použijeme sirky dle EU legislativy, nebo budeme křesat křemeny :-))

( tohle je obrazně, ale podobných rádoby evropských nařízení, kdy jdeme až o několik kroků zpět, potkáváme každý den, a na další se s určitostí můžeme ještě těšit. :-(

Mějte se hezky.

PS.:Pasteura jsme probírali na základní škole :-))

05.05.2010 14:02 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Dobrá tedy, váš "tvaroh" dohříváte až po prokysání, to je jedna z možností, jak uvolnit více syrovátky a zvýšit tak sušinu výrobku. Bohužel jsem si souvislosti dala dohromady až po důkladnější analýze vašeho postupu. Je to také jedna z možností. Ale i v tomto případě zakysáváte mléko přirozenou cestou, kdy hlavně v případě mléka z automatu nemáte jistotu, že tam máte ty pravé mikroorganismy. Daleko lepší je mléko tepelně ošetřit a zaočkovat ho již zmíněným smetanovým zákysem, troufám si říct, že Váš postup je trošku "pokus-omyl".

05.05.2010 14:29 Reagovat
Frost | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Již jsem se s vámi rozloučil, ale ještě odpovím.

Pokus-omyl.

Vážená, nemůžete být zatížena svým povoláním. Věřím Vám, že vidíte mikroorganismy i tam, kde nejsou, ale mohly by být.
Je to Vaše povolání.

Ale postup, který jsem popsal moje rodiče praktikovali, a nevím, jestli při svých 185 cm výšky a 82kg váhy byste byla schopana mě označit za pokus, nebo omyl.

Krabicové mléko se nedá pít, jelikož je to pouze bílá voda a navíc páchne (někomu to nevadí)
Mléko z krámu jsem naposled pil za totality, kdy jej prodávali ve skle, dnes se nedá požít, protože páchne, o chuti nehovořím.

A když už jste u těch mikroorganismů - byla jste někdy u výroby mléčných krémů, balených do plastových plat?
Je docela možné, že zpracování produktu je na vysoké úrovni až třeba sterilních podmínek, ale co je to platné, když na fólie plastu a alobalu, které jsou uloženy v bídných podmínkách prší, práší se a pak bez jakéhokoliv očištění, jej nasadí do bubnu k plnění?
Tohle Vám nevadí?

Jak je možné, že v kapucínu byl šváb jak palec?
Tohle je vpořádku?
Tady Vám nevadí cizorodé látky, popř. mikroorganismy?

zaměřte se prosím v marketech na různé potraviny, udělejte mikrobiologické rozbory, a potom se můžeme bavit o automatech na mléko. A v těch marketech zajisté existují i normy oproti mléku z automatu.

Kdykoliv koupíte uzenáče zabaleného ve vakuovaném obalu, můžete si být jistá, že je minimálně zapařený, ne-li zahnilý. Podívejte se na anglickou slaninu z marketu balenou vakuově...totéž
Jenže tohle jsou lobistické skupiny, na které si nikdo netroufá poukázat, ale český zemědělec je určen k záhubě, tak si na nich lecko vylepšuje docentůru.

Ve výčtu "kvalitních potravin" bych mohl pokračovat, ale nechci Vám kazit ideály.

05.05.2010 15:19 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Vidím, že mínění spotřebitelů o základních potravinách, je zcela scestné. Je to velice smutné, když si tedy myslíte, že mléko v krabici je obarvená voda. Nejspíš máte na mysli mléko odstředěné, které mají čeští spotřebitelé zvláště v oblibě, díky nízké ceně. Máte svůj názor, a pokud nechcete uvěřit lidem, kteří se s touto problematikou setkávají denně, je to pouze Váš problém.

05.05.2010 15:59 Reagovat
Frost | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Mínění je scestné-
já nemluvím o pocitech, ale z praxe.
Mléko se kupuje Vian, plnotučné 3,5% a dodavatel Kaufland, v červenobílém obalu.

Odstředěné je taktéž, protože běžné mléko v automatu má cca 5% tuku.

A pokud se s touto problematikou setkáváte denně, tak mě dáte zapravdu, co jsem psal o zpracování, anebo presentujete jen své představy, jak by to mělo vypadat?
A to se nechci rozepisovat o jiných potravinách, např. masných výrobcích. Jen letmo bych dodal, že někdy tam možná spadne omylem i kousek masa.

A neomlouvejte to levnými nákupy podřadných potravin. Velmi rád bych Vás vzal za ručičku, a zašel bych s Vámi k soukromníkovi, třeba na domácí zabíječku, a potom navštívíme market a vyberete Vy podobné komodity a můžeme porovnávat. Pokud nebudete zaujatá a budete objektivně hodnotit, dospějete k názoru, který tady popisuji, a musíte uznat, že mám pravdu.
Samozřejmě vzhledem k Vašemu zaměstnání budete mít připomínky z oboru, že někde něco může být...to může, a vždy a všude. Také přes všechna možná nařízení a opatření, je toho stále více a kvalita mizernější, takže něco je špatně, ale mléko z automatu to nebude.
A podotýkám, tohle není mínění, to je realita!


05.05.2010 17:14 Reagovat
konecnaHana010 | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: kde je pravda

Tato diskuse je o mléku a ne o zabíjačce. V případě masných výrobků s námi v některých věcech plně souhlasím.

Kopte si mléko z automatu a nechte si udělat rozbor na obsah tuku, a jestli zjistíte, že je v tom mléce 5 % tuku, dejte mi vědět, v jakém automatu to bylo. Takové mléko by se nám hodilo.

05.05.2010 17:54 Reagovat
konecnaHana010 | Krok zpět

Dobrý den, pasteraci mléka vynalezl Louis Pasteur již někdy v roce 1860, již tehdy lidé věděli, že mléko je výborným prostředím pro mikroorganismy, zejména ty patogenní. Nejedná se jen o mikroorganismy, které způsobují zažívací potíže, mléko je prostředí pro smrtelné patogeny, jako jsou Salmonella, Listerie, Brucella a hlavně Mycobacterium tuberculosis. Jediným spolehlivým zničením těchto možných patogenů je tepelné ošetření mléka teplotou, která je dána legislativou - 72°C/po dobu 20-30 sekund. Od dob, kdy žil Pasteur existuje široká škála metod tepelného ošetření, působení různých teplot delší nebo kratší dobu, tak aby senzorické změny mléka byly co nejmenší a aby chuť mléka zachována.
Na syrové mléko, které je prodáváno v automatech, se nevztahuje žádná platná legislativa, nejsou prováděny rozbory na patogenní mikroorganismy. Nejsou nikde uvedeny podmínky čištění, dezinfekce, nebo kdo za toto mléko zodpovídá. Pití syrového mléka z automatu je mnohem větším rizikem, než pití syrového mléka z vlastního hospodářství, protože toto mléko absolvuje ke spotřebiteli velmi dlouhou cestu, a každou manipulací vzrůstá možnost kontaminace dalšími a dalšími mikroorganismy. Hlavně tyto fakta a mnoho dalších by si měli spotřebitelé, kteří si mléko doma tepelně neošetřují uvědomit a zvláště ty spotřebitelé, kteří podávají toto mléko malým dětem.
Další věc, která mně velice udivuje je, jak si v dnešní tak uspěchané době najdou spotřebitelé čas si doma mléko tepelně ošetřovat. Jak jsem se zmínila, je možné ošetřit mléko teplotou 72°C po dobu 20 – 30s, což nepovažuju za dobrý způsob v domácích podmínkách. Dále je možný způsob působení teploty 60°C po dobu 30 minut, což si ve většině domácností nedovedu také dost dobře představit. Většina spotřebitelů tedy podlé mého názoru mléko uvádí do varu, kdy je to tedy ošetření, které spolehlivě zničí všechny mikroorganismy, ale také znehodnotí všechny senzorické vlastnosti mléka a dochází až k senzorickým vadám mléka, jako je vařivá chuť.

05.05.2010 13:17 Reagovat
Roberter | Re: Krok zpět

Toto je přesně problém totální neznalosti a šíření nesmyslů, kterých je už několik habadějů. Kde jste vzala, že neexistuje legislativa??!!Veterinární zákon, vyhláška (ve Sb.) upravující prodej z loňského roku. Byly jsme jednou z posledních zemí, která jí neměla. Nesmysl, že neexistují přísná pravidla pro desinfekci. Provoz každého automatu podléhá povolení Krajské veterinární správy a součástí je provozní řád právě mj. způsob desinfekce, přepravy mléka a tisíce řeháním) dalších pravidel. Proč si o tom něco nepřečtete? A poslední, jestli vážně nezvládáte v kuchyni (v té vaší uspěchané době) si zahřát cokoliv - tedy i mléko - na 70 stupňů a vypnout, tak doporučuji prodat sporák. Elektřina i plyn taky zabíjí - tedy nešikovné. Ale na čem si pak budete vařit čínské polévky?

10.05.2010 12:19 Reagovat
Vaše Ráááádio Právě vysílá Vaše Ráááádio

Česká diskotéka

SMS do studia: 774 999 888

Vaše Ráááádio celý program zde
Hlavní zprávy

Děti tloustnou, dívky kouří a kluci si nečistí zuby Praha/Olomouc - Na Univerzitě Palackého vznikla speciální mezinárodní studie, která mapuje životní styl dětí a středoškoláků. Vědci zjistili, že víc než polovina dětí se opije už ve 13 letech, kouří hlavně děvčata a kluci mají problém s čištěním zubů. více zde

Slunečný týden pokazí zamračený víkend Praha - Tento týden nás čeká velmi příjemné, téměř letní počasí. Teploty se budou pohybovat mezi 21 až 28 stupni, ochladí se až o víkendu. Dnes nás čeká… více zde

 
REGIONÁLNÍ ZPRÁVY

Hradčany - „Zaujalo mě, jak je na výstavě na příkladu nejvyššího kancléře českého království Vratislava z… více zde

Praha - Ukradená taška či kabelka s doklady vždycky znamená spoustu nepříjemností. Jenže občas se stane, že v… více zde

Zlíchov - Poklidnou zlíchovskou čtvrtí „pro lepší lidi" v sobotu odpoledne otřásla chladnokrevná vražda.… více zde

Vysílače