VIDEO: Daniel Herman: Koncentrace mediálního vlastnictví v Česku připomíná italskou cestu!

Publikováno: 20.01.2014 18:20
Kandidát na ministra kultury a poslanec za KDU-ČSL Daniel Herman mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o církevních restitucích.

Moderátor (Václav Moravec): České a moravské památky jako tuzemské moře, i tak mluví o jedné ze svých priorit kandidát na ministra kultury, poslanec KDU-ČSL, Daniel Herman. Chce se zaměřit i na cestovní ruch, kinematografii nebo školství.

Záznam Daniela Hermana: Výchova a vzdělávání, to myslím, že ke kultuře velmi patří, takže to možná je jeden z takových akcentů. Potom další věc cestovní ruch. Mě se velmi líbí to, co kdysi řekl Pavel Tigrid, že památky jsou naším mořem. A ne vždycky asi jsme schopni toto docenit. Třetí – kinematografie. Když budeme schopni opět Českou republiku udělat atraktivní destinací pro špičkové filmaře, tak si myslím, že to může být velmi zajímavé.

Moderátor (Václav Moravec): Zaznamenalo Rádio Impuls slova poslance KDU-ČSL, kandidáta na post ministra kultury, Daniela Hermana. Nejen o tom, jak chce dospět k naplnění svých plánů na Ministerstvu kultury bude řeč v dnešních Impulsech, protože hostem dnešních Impulsů je právě kandidát na post ministra kultury, poslanec KDU-ČSL, Daniel Herman. Vítejte po čase v Impulsech, hezký dobrý den.

Host (Daniel Herman): Hezký večer.

Moderátor (Václav Moravec): Už si zvykáte na oslovení pane ministře?

Host (Daniel Herman): No, já bych raději preferoval to, co se nemění a to je jméno. Ale člověk si musí zvykat na leccos.

Moderátor (Václav Moravec): Vás čeká setkání s prezidentem republiky Milošem Zemanem. Už víte, v kolik půjdete na Hrad a kdy?

Host (Daniel Herman): Ve čtvrtek o půl šesté večer mě pan prezident pozval, takže se chystám na toto setkání.

Moderátor (Václav Moravec): Máte něco na srdci, co chcete říci vy Miloši Zemanovi? Protože Miloš Zeman vás nepovažuje za problematického kandidáta.

Host (Daniel Herman): Toto mi pan prezident řekl při našem posledním setkání před vánočními svátky, kdy jsem byl na Hradě na koncertě, který organizoval tehdy Český rozhlas. A tam jsem panu prezidentovi přál všechno dobré do nového roku. A při té příležitosti mi řekl to, co jste před chviličkou zopakoval. Já mu chci vzít některé publikace, které se týkají některých činností, kterým jsem se věnoval, některé knihy. A samozřejmě asi pohovoříme, předpokládám, o resortu kultury. Já nepopírám, že se samozřejmě s Milošem Zemanem setkáváme za těch uplynulých 20 let v nejrůznějších souvislostech, když jsem pracoval tam či onde.

Moderátor (Václav Moravec): Tykáte si a propos?

Host (Daniel Herman): Ne, ne, ne, to v žádném případě, ale samozřejmě jsme se mnohokrát setkali vysloveně na pracovní bázi. Takže myslím si, že pro něho nejsem neznámým člověkem, tak jako pochopitelně ani on není neznámým člověkem pro mě.

Moderátor (Václav Moravec): Počítal jste s tím, že budete člověkem, jehož jméno nebude v souvislosti s obsazením vlády rozporovat? Na rozdíl od vašich kolegů například z České strany sociálně demokratické?

Host (Daniel Herman): Já upřímně řečeno musím říci, že jsem se těmito myšlenkami vůbec nezabýval. Na jednu stranu samozřejmě si velmi vážím toho, že KDU-ČSL mě dala tak silný mandát pro nominaci na Ministerstvo kultury, ale já jsem opravdu se tím jakkoliv nezabýval. A mám mentalitu vojáka, který je prostě vyslán do služby. To znamená, je-li to v tuto chvíli takto, tak to beru a chci se tomu věnovat s maximální mírou odpovědnosti. Ale pokud se šachové figurky na šachovnici našeho politického života náhle přeskupí, tak to v žádném případě nebudu brát jako nějakou osobní újmu.

Moderátor (Václav Moravec): Jaké slovo či věta nejlépe vystihuje stav, ve kterém je v současnosti resort kultury?

Host (Daniel Herman): Myslím si, že resort kultury je podfinancován, není doceněna jeho role ve společnosti a já ho pokládám za nejvlivovější resort, který je. Ale není to tak všeobecně vnímáno.

Moderátor (Václav Moravec): Když mluvíme o penězích na kulturu, tak v koaliční smlouvě, v její programové části, je i tento odstavec, cituji: Prioritou je zodpovědné nakládání s rozpočtovými prostředky. Po vyhodnocení tohoto úsilí po prvním roce volebního období navrhneme konkrétní kroky, které vytvoří podmínky pro vicezdrojové financování kultury s cílem přiblížit se postupně evropskému standardu, tedy výši jednoho procenta ze státního rozpočtu na oblast kultury. Konec citátu. Dá se dosáhnout jednoho procenta prostředků pro resort kultury během čtyř let?

Host (Daniel Herman): Já pevně věřím, že ano a jsem velmi rád, že se podařilo tuto prioritu KDU-ČSL včlenit do koaliční dohody.

Moderátor (Václav Moravec): Jenom že vstoupím do vaší řeči, v mnoha dokumentech, i mezinárodních, je, kolik má vydávat Česká republika například na obranu. Přesto se to neplní. To, že to někde je na papíře, neznamená, že se to naplní. Ale vy si myslíte, že po čtyřech letech vládnutí Sobotkovy vlády půjde jedno procento na kulturu?

Host (Daniel Herman): Dovolím si být i takovým snílkem, že si dovolím vyslovit přání, aby to bylo dříve než za čtyři roky. Já si myslím, že je důležité, aby přesvědčoval přesvědčený. A v mém případě tedy toto je splněno. A přece jenom, i když ano, papír snese všechno, samozřejmě to víme, ale přece jenom pod tím jsou podpisy všech předsedů těch potenciálních koaličních stran a předsedů poslaneckých klubů. To znamená, je to určitý odrazový můstek, od kterého můžeme nějakým způsobem odečítat tu budoucnost. Na druhou stranu hovoří se tam také o vicezdrojovém financování a je třeba hledat mimorozpočtové zdroje. Tady zaznělo v tom zpravodajství před naším povídáním, že máme určité rezervy v čerpání evropských finančních prostředků. To si myslím, že je velký problém a to je také určitá rezerva v oblasti kultury, jak jsem informovaný. A další kolečko nebo další zdroj je v oblasti sponzoringu a mecenášství. Sponzoring si myslím, že docela funguje, ale mecenášství se znovu začíná otvírat teprve. A to bych velmi rád podpořil, protože jsem se s tímto fenoménem setkal hlavně tedy v zahraničí ve Spojených státech, ale i v některých západoevropských zemích a u nás hlavně třeba na divadelní scéně. Mě to přijde velmi sympatické, je to něco, co tady fungovalo v minulých obdobích, třeba v 19. století to bylo velmi rozvinuté. A myslím si, že to je dobrá forma podpory. Pak takový ten princip propojení veřejného a privátního sektoru vidím také jako velmi smysluplný. To znamená, je tady široká škála, jděme do toho, nebojme se prošlapávat nové cesty v tom sněhu, který tedy venku není, ale tak jako obrazně řečeno. A myslím si, že našlápnuto nemáme úplně špatně a věřím tomu, že se nám to povést může.

Moderátor (Václav Moravec): Když mluvíte o tom vicezdrojovém financování, svého času, byť to ministři financí slýchávali neradi, se mluvilo o daňových asignacích, tedy o konkrétních penězích, které by bylo možné započíst do nákladů každého daňového poplatníka, které by šly tam, kam určí daňový poplatník. Třeba i do kultury. Daňové asignace, to je ta cesta vicezdrojového financování kultury?

Host (Daniel Herman): Je to praxe, která funguje v některých zemích evropských, hlavně románských, v Itálii, ve Španělsku. Já jsem se informoval na to, jak by to vypadalo u nás. Mám pocit, že by to znamenalo velký vlom do současného daňového systému, že by to asi nebylo tak úplně jednoduché. Nevylučoval bych to apriori, ale nemyslím si, že pozítří se daňové asignace zavedou.

Moderátor (Václav Moravec): Jak je tedy možné podpořit to mecenášství? Protože často právě mecenáši v zahraničí si to mohou odepisovat a je to mecenášství podporováno státem.

Host (Daniel Herman): Rozhodně. Myslím si právě, že se to u nás začíná otvírat, tato platforma. Určitě je třeba s tím seznamovat kompetentní osoby na Ministerstvu financí, aby třeba uvažovaly i o té možnosti právě úlev tímto směrem. Ale i přesto, že třeba u nás daňové asignace zatím nejsou v té míře praktikovány, tak to mecenášství se rozvíjí. To znamená, ono to není úplně na sobě závislé. Jsou tady prostě lidé a znám je, s některými jsem se setkal, kteří jsou ochotni ze svého nadbytku dávat něco na kulturu. To si myslím, že je velmi sympatické, protože kultura prostě je součástí života, ne, že není. Není to nějaká nadstavba, jak jsme se to učívali ve škole, ale myslím si, že je to opravdu něco, co je součástí kultivovaného života. A pevně věřím tomu, že Česká republika se opět navrací po těch dlouhých desetiletích vykolejenosti do té kultivované fáze svého života, tak, jak ty kořeny tady u nás máme v té evropské tradici hluboce zapuštěné. A do toho mecenášství patří. Takže znovu říkám, nebojme se prošlapávat nové cesty, hledat je a já věřím, že to mecenášství mezi ně patří.

Moderátor (Václav Moravec): Vy jste zmínil resort kultury jako nejvlivnější a nejvlivovější resort v rámci všech ministerstev. Podobně jste ho pojmenoval i v rozhovoru pro deník Mladá fronta Dnes v uplynulém týdnu. My jsme se ptali na názory posluchačů v Ostravě, co si oni myslí o postavení Ministerstva kultury.

Anketa: Rozhodně si nemyslím, že Ministerstvo kultury je nejsilnější resort. Mezi nejsilnější určitě patří Ministerstvo zahraničí, Ministerstvo sociálních věcí a vnitro. To určitě není. Ministerstvo financí je nejsilnější z toho důvodu, protože tam se točí nejvíc peněz. Ne, určitě ne. Nejsilnější? No, to je otázka. Nepatří. No, tam na tom Ministerstvu vnitra, tam je to asi takové nejsilnější, bych řekla. No já bych řekl, že není, no. Že tak největší ministerstvo je tak finance, obrana, si myslím já. Nejsilnějším? Určitě ne. Určitě ne. Rozhodně Ministerstvo financí.

Moderátor (Václav Moravec): Ptalo se Rádio Impuls náhodně oslovených lidí v ostravských ulicích. Dan Herman, kandidát na post ministra kultury poslouchal odpovědi respondentů. Ministr kultury má pod sebou i tvorbu mediální legislativy. Jak jsem se pročítal programovou částí koaliční smlouvy. Tak v ní je například napsáno, že Ministerstvo kultury připraví systém klasifikace vhodnosti pořadů pro jednotlivé věkové kategorie. Rozumějme v televizním vysílání?

Host (Daniel Herman): Mohu se ještě přece jenom vrátit k té anketě? Já nevím, jak byla položena ta otázka, ale jestli byla položena tak, jestli je nejsilnější, tak to já jsem nikdy netvrdil. To nejvlivovější se rozumí svým významem, protože zasahuje lidi, kteří jsou tvůrci veřejného mínění. Umělce, lidi, kteří jsou veřejně činní. V tomto smyslu tomu rozumím. Samozřejmě, že není ekonomiky nejsilnější, to je jasné, naopak. Jak jsem řekl, kultura je podfinancovaná.

Moderátor (Václav Moravec): Zároveň říkáte, že byste rád dospěl alespoň k tomu jednomu procentu během čtyř let. Host (Daniel Herman): Přesně, a dokonce, že se mi to i povede. Ale myslím si, že ten vliv kultury je opravdu velmi silný. Ale abych neutíkal od té vaší otázky.

Moderátor (Václav Moravec): Neutíkáte, protože média mají jistý vliv na příjemce a ve veřejném prostoru jako celku. Když chcete připravovat systém klasifikace vhodnosti pořadů pro jednotlivé věkové kategorie, to se týká tedy televizního vysílání?

Host (Daniel Herman): Tak já přece jenom jsem ještě na Ministerstvo kultury nenastoupil, to znamená, abych vám řekl nějakou genezi tvorby tady té normy, tak to opravdu neznám, nebyl jsem u toho, když se tvořila. Ale rozumím tomu tak, že je to systém právě té kultivovanosti. Aby třeba mladí lidé nebo spíše lépe řečeno děti nebyly třeba přetěžovány určitými násilnými scénami nebo různými modely chování, které zrovna nekultivují. Já vím, že v době digitalizace, v době, kdy na internetu je přístupné úplně všechno, je to možná trošku zvláštní. Nicméně stát alespoň do jisté míry může regulovat pouze něco. To znamená to, co ten stát alespoň do jisté míry regulovat může, tak chce vydávat jisté signály, toto se domníváme, že vhodné je, toto se domníváme, že vhodné není, naložte s tou informací podle svého vy rodiče, vychovatelé. Je mi jasné, že se to nedá uplatňovat stoprocentně. Ale myslím si, že není špatné minimálně ten názor vyjádřit.

Moderátor (Václav Moravec): Jinak řečeno počítáte jako budoucí ministr kultury s tím, že se bude měnit zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání?

Host (Daniel Herman): Nelze vyloučit, že nějaké zásahy do toho zákona budou, protože právě i třeba tou digitalizací celkem, která se prudce rozvíjí, tak se dost výrazně mění mediální scéna a na to je třeba zareagovat. Myslím si, že je to důležité. No a s tím souvisí samozřejmě i třeba samoregulační role reklamy nebo to, že média jsou do jisté míry dnes nosičem vlastně reklamy. To všechno nějak potřebuje reakci. Takže určitě je třeba, aby ty příslušné právní normy na tu reálnou situaci odpovídaly.

Moderátor (Václav Moravec): Máte pochybnosti o tom, co se děje v současnosti v České republice s vlastnictvím médií? Protože v roce 2013 jsme byli svědky zásadních změn majitelů médií. Byli jsme svědky propojení agentury Medea, Jaromír Soukup, který zároveň vstoupil i do televize Barrandov, Andrej Babiš, který koupil vydavatelství Mafra, vydávají Mladou frontu Dnes, Lidové noviny a také internetové servery. Zároveň Andrej Babiš s největší pravděpodobností koupí i Rádio Impuls. A v té programové části koaliční smlouvy je: Po vzoru vyspělých zemí zpřesníme pravidla týkající se koncentrace mediálního vlastnictví. Znamená to, že vás děsí koncentrace mediálního vlastnictví?

Host (Daniel Herman): Když se podíváme třeba do Itálie, tak tam ta koncentrace v rukou určitých osob zrovna není nejlepším příkladem. Myslím si, že je dobré se poučit i třeba z toho, co nefunguje, abychom, řekněme, nedělali stejné chyby.

Moderátor (Václav Moravec): Jsme na cestě k Itálii podle vás? Host (Daniel Herman): Určité signály takové by tomu mohly nasvědčovat. Já pevně věřím v to, že lidé, kteří vstupují do politického života, do veřejné služby, že si uvědomují, že to je něco jiného, že to je docela zásadní přelom v jejich životě, a že třeba určité věci, které byly možné předtím, tak prostě nejsou možné potom. Možná třeba ten moment zvolení a možná síla mandátu může v tom hrát zásadní roli. Já když to převedu na sebe, já samozřejmě vůbec nevlastním žádná média, nic takového, ale pochopitelně mám také určité aktivity, které prostě musím utlumit nebo musím je ukončit. To je přirozené. Tak jsme na tom všichni, někdo ve větší, někdo v menší míře. A já jenom doufám, že odpovědnost osob, které se pohybují v této oblasti, zafunguje v tom smyslu, že tady ke střetu zájmů nedojde. Protože kdyby došlo, tak by to bylo špatně.

Moderátor (Václav Moravec): Máte nějakou představu, jak by se měla zpřesnit pravidla týkající se koncentrace mediálního vlastnictví v České republice?

Host (Daniel Herman): Konkrétní představu, kterou bych tady nastínil v nějakých základních obrysech, upřímně řečeno nemám. Ale je to téma, kterým je třeba se opravdu vážně zabývat z různých aspektů dopadů. Samozřejmě z hlediska práva, z hlediska zákonů České republiky, i těch evropských norem. Protože si myslím, že právě v této oblasti a na to se tam odvoláváme, nám může být ta evropská praxe značnou oporou. Protože jak říkám, v některých evropských zemích se ukazuje, že to není úplně optimální model.

Moderátor (Václav Moravec): Nemůže se ale stát, jestliže říkáte, že některé náznaky ukazují, že jsme na italské cestě, Andrej Babiš bývá částí komentátorů přirovnáván k Silviu Berlsconimu, i když tomu příměru se brání, že by nakonec mohla být prubířským kamenem vládní koalice právě problematika koncentrace vlastnictví? Protože logicky půjdete proti jednomu z koaličních partnerů, proti Andreji Babišovi?

Host (Daniel Herman): Já si myslím, že je to velké a závažné téma, kterým je třeba se zabývat. Ale znovu říká, domnívám se, že odpovědnost všech, kteří vstoupili do té politické hry, tak by měla zapůsobit v tom smyslu, abychom se vyhnuli nějakému možnému střetu zájmů. Já prostě opravdu věřím tomu, že ten mandát, který jsme dostali, v tomto smyslu tedy medicinálně zafunguje. Že se budeme chovat jinak než před svým zvolením, nebudeme dělat kroky, které by mohly být v kolizi. To by bylo špatně, to bychom nastavovali velmi špatnou hodnotovou stupnici řízení země a to si myslím, že nikdo nechce.

Moderátor (Václav Moravec): Čtu mezi řádky, že nemáte obavy, že by Andrej Babiš bránil přijetí takové normy či dokonce že by se na tom mohla lámat koalice?

Host (Daniel Herman): Nemyslím si, že by k tomu došlo. Já se opravdu domnívám, že ten rozdíl před zvolením a po zvolení prostě tady bude, protože ten člověk, který vstoupil do politiky a dostal ten mandát, je vybaven jinou mírou odpovědnosti než předtím. A to musí nějaký dopad na ty aktivity mít. O tom jsem přesvědčen.

Moderátor (Václav Moravec): Mělo by dojít podle vašich představ jako budoucího ministra kultury třeba k privatizaci České tiskové kanceláře jako jednoho z veřejnoprávních médií či omezení vysílání veřejné služby? K privatizaci některých kanálů ať už České televize či Českého rozhlasu?

Host (Daniel Herman): Já se domnívám, že význam médií veřejné služby zde stále je nepominutelný a že je dobré, že jsou tady jednak komerční média, privátní tedy plně, a že jsou tady právě média veřejné služby, kterým třeba ty koncesionářské poplatky umožňují nebo sanují třeba to, že nejsou tak závislé na reklamě. Myslím si, že je dobré, když je to do jisté míry vyvážené a nevidím důvod, proč by se to v nějaké blízkém nebo střednědobém horizontu mělo radikálně měnit. Tím neříkám, může se tady vytvořit třeba nějaká nová privátní agentura, to je možné, tisková, která může ten dominantní vliv ČTK nějakým způsobem ovlivnit, omezit, prostě vytvořit konkurenční prostředí. To by asi nebylo úplně špatné.

Moderátor (Václav Moravec): Ale agentury tady takové jsou, jako Mediafax, byly tady i jiné v minulosti, soukromé tiskové agentury, které nakonec to konkurenční prostředí nevydržely a skončily. Ale za vás, tedy jako za ministra kultury, nebudete přicházet s návrhem na privatizaci České tiskové kanceláře?

Host (Daniel Herman): To určitě ne. Myslím si, že význam veřejnoprávních médií, mezi která ČTK patří, tady stále je.

Moderátor (Václav Moravec): A stejně tak že se nebude omezovat i vysílání veřejné služby, ať už rozhlasové či televizní?

Host (Daniel Herman): Domnívám se, že ten význam zde je pořád velmi aktuální a přece jenom ty zásady komerčního vysílání a veřejnoprávního vysílání prostě jsou jiné. Myslím si, že média veřejné služby nikdy nemohou v tom konkurenčním boji takzvaně porazit ty komerční vysílačky zbraněmi těch komerčních vysílaček. Prostě jsou postavené jinak. Jestliže tady bude pouze parametr poslechovosti, sledovanosti, tak si nemyslím, že je to ten jediný, podle kterého by se to mělo poměřovat. Já přece jenom se pohybuji v těch mediálních sférách dost dlouho a mám s tím určité zkušenosti a myslím si, že role těch médií veřejné služby je poněkud jiná. A že je dobře, že si každý může vybrat. Já teď tady nechci žádná jmenovat, abychom tady nedělali nějakou reklamu, ale myslím si, že tomu asi každý rozumí. Někomu je prostě bližší toto, jinému ono a nebo někdo si nějaký typ programu naladí raději na tom médiu, na tom kanále a jiný na jiném. A já myslím, že je to v pořádku.

Moderátor (Václav Moravec): Vy už jste v rozhovorech, které jste poskytl od chvíle, kdy jsme se dozvěděli, že jste definitivně kandidátem na post ministra kultury, říkal, že prvním krokem po jmenování bude postavení nového týmu širšího vedení Ministerstva kultury. Dnes má ministr kultury Jiří Balvín čtyři náměstky. Počítáte s tím, že tento počet zůstane zachován nebo budete počet náměstků ministra kultury měnit?

Host (Daniel Herman): Nevím, jestli zůstane úplně zachován, ale rozhodně se to kolem tohoto počtu bude víceméně asi pohybovat také. Já se snažím jednak zohlednit odborné kvality, jednak se snažím zohlednit zájmy koaličních partnerů a nepopírám i zájmy tedy vlastní strany - KDU-ČSL. Ale v tuto chvíli, kdy tento rozhovor spolu zde natáčíme, kdy probíhá, tak se stále pohybujeme v mantinelech kondicionálů. To znamená, ani já sám nevím, jestli nakonec budu nebo nebudu ministrem kultury jmenován.

Moderátor (Václav Moravec): Ale je to velmi pravděpodobné, tak pokud byste měl říci, když se dnes dívám na organizační strukturu náměstků ministra kultury, uvažujete o přeskupení agendy, kdy je první náměstek, pod kterého spadá odbor církví, odbor médi a audiovize a o médiích jsme se bavili. Náměstek ministra, pod kterého spadá problematika umění, knihoven, literatury, mezinárodních vztahů. Pak je tady náměstek ministra kultury pro ekonomiku a zároveň náměstkyně ministra kultury pro dědictví, ve které je kulturní dědictví. Ta struktura je podle vás v současnosti vyhovující?

Host (Daniel Herman): Právě proto, že to je jedna z pravděpodobných variant, že přece jenom ten resort nakonec mě bude svěřen, tak se tím pochopitelně zabývám a docela jistě s vysokou mírou pravděpodobnosti k přeskupení těch agend dojde. Já konzultuji s některými právě kolegy, kolegyněmi, odborníky právě to, jak efektivní rozdělení v současné době je. Takže to je vysoce pravděpodobné, že k nějakému přerozdělení dojde. Ale asi každý pochopí, že nechci teď být momentálně v této situaci úplně konkrétní.

Moderátor (Václav Moravec): Situace Národní galerie jako jedné ze zásadních institucí této země, připomeňme, že Jiří Balvín, dnešní ministr kultury v demisi, dvakrát odsunul nástup nového ředitele Národní galerie, historika umění Jiřího Fajta. Naposledy by měl Jiří Fajt tedy nastoupit k 1. červenci roku 2014. Jste už rozhodnut, že ten termín nebude 1. červenec 2014, ale že byste byl rád, aby Jiří Fajt nastoupil dřív?

Host (Daniel Herman): Pokud se stanu ministrem kultury, tak rozhodně Národní galerie bude patřit mezi prioritní věci, kterými se budu zabývat. Protože myslím si, že vždycky nějaký ten prozatímní stav není úplně dobrý. Já s tím mám i osobní zkušenost třeba z Ústavu pro studium totalitních režimů, takže také vím, o čem mluvím. Takže určitě nalezení definitivního řešení pokládám za důležité. V tuto chvíli nemohu říct, co vedlo pana ministra Balvína a pana docenta Fajta k tomu, že se dohodli na posunu toho termínu, protože zcela pochopitelně …

Moderátor (Václav Moravec): Promiňte, asi jste četl reakci Jiřího Fajta, on asi neměl na výběr. Protože když ministr zavelí, tak Jiří Fajt by jedině mohl říci, já to nevezmu ani po 1. červenci roku 2014, protože s tím nesouhlasím. Jiří Fajt dával najevo, že nechápe, proč se ten termín oddaluje v čase.

Host (Daniel Herman): Já jsem s panem docentem Fajtem po té schůzce nehovořil, já jsem s ním hovořil naposledy před tou schůzkou ještě v loňském roce. A myslím si, že tam k nějaké dohodě asi na tom posunu došlo. Ale říkám, nebyl jsem u toho a také není důvod, proč bych u toho měl být. Určitě se chci sejít se všemi kompetentními osobami, se všemi relevantními hráči na té scéně a najít nějaké řešení, které bude definitivní, aby i Národní galerie, takto významná instituce, mohla plánovat, aby měla jasnou kontinuitu. Protože ten prozatímní stav, který určitě není nijak zapříčiněný těmi současnými pověřenými osobami, které zajišťují chod Národní galerie, tak není optimální. To asi ví každý a je třeba to řešit. Ale opět říkám, v tomto momentě nejsem v situaci, kdy tady mohu říkat určitá řešení, protože sám nevím, jak nakonec s těmi šachovými figurkami na té šachovnici se potáhne.

Moderátor (Václav Moravec): Vy také chcete akcentovat pobídky pro zahraniční filmaře a to kvůli podpoře cestovního ruchu. Jaká částka je podle vás částkou odpovídající právě pro filmové pobídky pro zahraniční filmové štáby?

Host (Daniel Herman): Nejsem natolik v obraze, jak se říká, abych mohl konkrétní částky dávat. Ale dám konkrétní příklad. Například to, že jihokorejské aerolinky vstoupily tak výrazně na českou scénu leteckou, to je do značné míry zapříčiněno právě kinematografií, tím filmem, jehož název si také přesně nepamatuji, Milenci v Praze nebo prostě byla to lovestory jednoho korejského studenta. A ten příliv, ta prudce stoupající křivka zájmu a příliv korejských turistů sem do Prahy, aby se podívali na ta místa, kde se jednotlivé epizody toho filmu odehrály, tak zvýšila zájem i jihokorejských aerolinek. To si myslím, že je docela zajímavé.

Moderátor (Václav Moravec): Ona Alena Hanáková právě když byla ministryní kultury, tak posouvala a šlo o, dejme tomu, tři sta milionů, čtyři sta milionů na filmové pobídky a filmaři jí říkali, to je částka neadekvátní, protože zájem zahraničních filmových produkcí byl daleko větší než výše pobídek, kterou nabízeli ministři kultury.

Host (Daniel Herman): Přesně tak. Já se domnívám, že ten zájem je opravdu velký, takže bych se tady úplně jako nebál nějakých vyšších čísel. Ale teď je nechci sdělovat. Ale myslím si, že česká kinematografie a Česká republika jako destinace pro špičkové filmové tvůrce ze světa patří k sobě a že by byla velká škoda, abychom potenciálu, který naše země má, nevyužili. A to samozřejmě souvisí třeba s tím obrovsky bohatým památkovým fondem. Prostě myslím si, že je třeba tomu věnovat adekvátní péči, protože ono to není jenom o těch částkách, které my na ty pobídky věnujeme, ale také to, co nám se přichází díky těm pobídkám. A to si myslím, že pak výrazně převyšuje i to, co my do toho investujeme. Takže každá koruna investovaná do těch filmových pobídek generuje několik korun, několikanásobně víc, které k nám přicházejí zvenku.

Moderátor (Václav Moravec): Konstatuje Daniel Herman, kandidát na post ministra kultury, poslanec KDU-ČSL. Děkuji za rozhovor a těším se na další.

Host (Daniel Herman): Také děkuji, přeji hezký večer.

22.01.2014

VIDEO: Jan Matoušek: Útoky na internetové bankovnictví jsou dokonalejší!

Náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o bezpečnosti internetového bankovnictví.
21.01.2014

Petr Gazdík: Budoucí koalice má velké porodní bolesti!

Místopředseda Poslanecké sněmovny za TOP09 a Starosty Petr Gazdík mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o služebním zákonu.
16.01.2014

VIDEO: Jan Švejnar: České ekonomice by pomohlo zjednodušení daní!

Ekonom Jan Švejnar mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o finančním výhledu na rok 2014.
15.01.2014

VIDEO: Josef Mrázek: V koaliční smlouvě chybí cíl sloučit zdravotní pojišťovny!

Viceprezident Svazu pacientů ČR Josef Mrázek mluvil v rozhovor pro Rádio Impuls o kvalitě péče v našich nemocnicích.
14.01.2014

Petr Fiala: Na reformu vysokých škol si zřejmě zase počkáme

Kandidát na předsedu ODS Petr Fiala mluvil o stavu Občanské demokratické strany.
Impuls on-line
Český Impuls on-line

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace.