Milan Knížák, šéf Národní galerie

Publikováno: 26.04.2010 18:20
Video soubor neexistuje.
Odcházející šéf Národní galerie Milan Knížák mluvil v rozhovoru s Václavem Moravcem na Impulsu třeba o Slovanské epopeji nebo o svém působení v čele NG.

Moderátor (Václav Moravec):
Pane jméno nového ředitele nebo nepadne? Otázka, která je teď nejčastějším dotazem, jež se týká Národní galerie v Praze. Současný šéf Národní galerie Milan Knížák má po 11 letech post ředitele opustit. Milan Knížák v uplynulých letech čelil některým kritikům, kteří například v roce 2008 sepisovali i petice. Například petici Čas na změnu.

Host, záznam (Milan Knížák):
Já se rád hlásím k tomu, jak vypadá Národní galerie a rád beru všechny výtky na sebe, poněvadž se domnívám, že Národní galerie udělala spoustu práce a ti, co to nevidí, to nevidí především proto, že do ní ani nejdou, že se o ni nezajímají a že pouze vznáší námitky, pro které nemají žádný jiný důvod, než osobní pocit, osobní dohad, osobní ukřivdění.

Moderátor (Václav Moravec):
Archivní slova ředitele Národní galerie Milana Knížáka. Nejen o nedávných sedmdesátinách současného ředitele Národní galerie v Praze, ale také čekání na Knížákova nástupce bude řeč v následujících minutách, protože hostem dnešních Impulsů je právě ředitel Národní galerie v Praze, Milan Knížák. Děkuji, že jste přijal mé pozvání, vítejte po čase v Rádiu Impuls, dobrý den.

Host (Milan Knížák):
Dobrý den.

Moderátor (Václav Moravec):
Na den přesně před sedmi dny jste oslavil své sedmdesátiny. Po těch sedmi dnech měl jste čas rozbalit všechny ty dárky a dary těch mnoha gratulantů, kteří víc než i půl hodiny čekali na to, aby vám mohli pogratulovat?

Host (Milan Knížák):
Musel jsem najmout náklaďák, který by to převezl domů a museli jsme uskladnit květiny v jedné neprodyšné místnosti, než jsme je všechny rozdali, poněvadž já mám alergii na kytky a téměř jsem zkolaboval, když se přivezlo k nám domů. Takže to bylo docela drastické. Dárky mě pomohla vybalit rodina. Zdaleka jsem všechny ještě neprohlédl, ale rámcově vím, co tam je.

Moderátor (Václav Moravec):
Oceňujete originalitu na dárcích nebo je daleko podstatnější něco jiného, tedy kdo obdarovává než čím obdarovává?

Host (Milan Knížák):
Hlavně si myslím, že je to úplně jedno. Kdyby mi nikdo nic nedal, tak by se mě to nějak zvlášť nedotklo, hlavně, že přišli a byli se mnou, což si myslím, že bylo podstatné. Samozřejmě když dostanu něco, co mě těší, co mám rád, tak je to dobré. Ale chápu, že mnoho lidí se nemůže do toho strefit nebo že na to nemá dost peněz a nebo…

Moderátor (Václav Moravec):
A nebo že si myslí, že už to, co máte rád máte a že se velmi těžko muž jako je Milan Knížák obdarovává.

Host (Milan Knížák):
Jasně. Třeba já jsem dostal řadu loutek, z nichž většina byla ne příliš kvalitní, ale já to beru jako výraz, jo.

Moderátor (Václav Moravec):
Já jsem čekal, zda některé dárky také zdehonestujete.

Host (Milan Knížák):
Ne, to v žádném případě, já jsem rád, že jsem to dostal, ale samozřejmě třeba se jakoby strefit do toho, čím se zabývám, co sbírám, co mě zajímá, je velmi těžké, poněvadž to dělám dlouho a už ty věci nejsou běžně na trhu. To znamená, nemůžou je jít někam koupit. No takže samozřejmě nejbáječnější dárky jsou takové ty, řekl bych, legrační připomínky, legrační suvenýry nebo tak jako. Dostal jsem nádhernou věc a ta je opravdu perfektní, Nezvalovu abecedu, kde Teige, známe Teigovy ilustrace, které jsou opravdu nádherné, tak tuto originální knihu jsem dostal, tak to si myslím, že je dárek neuvěřitelný. Ale také mi můj náměstek namaloval můj portrét, přestože nikdy v životě nemaloval, tak dva měsíce chodil na kurzy a namaloval mi olejem, prosím, portrét a říká, to je lepší než Gott. A já jsem mu musel dát za pravdu.

Moderátor (Václav Moravec):
A kde ten váš portrét máte?

Host (Milan Knížák):
Zatím jsem ho dones domů.

Moderátor (Václav Moravec):
A místo víte, kam ho dáte?

Host (Milan Knížák):
Tak rozhodně nebude viset v bytě, to v žádném případě, ale odvezu si ho na chalupu, kde sbírám různé kýče a věci a zábavnosti. Ale musím říct, že na to, že to opravdu nikdy nedělal, že je mu, já nevím, taky přes 60 a že tomu věnoval poslední dva měsíce, tak to udělal docela dobře.

Moderátor (Václav Moravec):
Chápu to správně, že na kýče máte chalupu a na dobré umění byt?

Host (Milan Knížák):
Tak já mám v bytě málo umění, ale něco tam občas mám. Fakt je ten, že na chalupě sbírám takové roztomilé kýče, poněvadž oni přináší s sebou nějakou zvláštní dobrou náladu a nenutí vás k nějakému duševnímu výkonu.

Moderátor (Václav Moravec):
Které kýče máte na chalupě?

Host (Milan Knížák):
Většinou nemají jména, ti autoři.

Moderátor (Václav Moravec):
Nemají.

Host (Milan Knížák):
To jsou třeba, některé jsou staré, i jako z 19. století a různé.

Moderátor (Václav Moravec):
Nakolik se do oslav vašich sedmdesátin promítl ten pracovní rozměr, tedy že Národní galerii čeká střídání v pozici ředitele a ministr kultury Václav Riedelbauch už má na stole rozhodnutí výběrové komise, která posuzovala sedm uchazečů, kteří chtěli Národní galerii nebo chtějí Národní galerii vést, včetně vás?

Host (Milan Knížák):
Já si myslím, že samozřejmě je to rozhodnutí pana ministra, toho se musíte ptát, i když si myslím, že se do něčeho podobného neměl pouštět jako ministr udržovací vlády. A nemyslím si, že to, co komise navrhla, je relevantní řešení a doufám, že se nenaplní.

Moderátor (Václav Moravec):
Narážíte tedy na informace, které stále ještě jsou neoficiální, protože Ministerstvo kultury je odmítlo potvrdit, tedy že ta výběrová komise, která měla 12 členů, tak měla deseti hlasy doporučit historika umění Jiřího Fajta, který byl zaměstnancem Národní galerie a patřil k vašim kritikům?

Host (Milan Knížák):
Já si myslím, že aspoň to, co já jsem četl v novinách nebo na internetu, tak rozhodně to nebylo deset lidí, ale to je jedno, byl to jiný systém, ale rozhodně tam měl některé své příznivce a patrně to tak dopadlo. Ale já si myslím, že to dopadlo velmi špatně pro Národní galerii a že by nebylo dobré, kdyby tento člověk, který se podílel na devastaci Národní galerie před tím, než jsem do ní přišel já a že galerie byla v žalostném stavu, proto došlo tehdy k celé té akci, to je evidentní, tak to si myslím, že by se vracelo zpátky a věřím, že k tomu nedojde.

Moderátor (Václav Moravec):
Která část té devastace nebo které argumenty vás vedou k tomu, že mluvíte o devastaci?

Host (Milan Knížák):
Tak ekonomicky, koncepčně, to si myslím, že byl způsob, který nevyhovoval, já nebudu o tom hovořit dále, já jsem to řekl několikrát v rádiu a pan Fajt podal na mě, poslal na mě advokáta, který mě napsal dopis, že mě bude žalovat, tak já se k tomu nebudu dál vyjadřovat. Zkrátka považoval bych toto řešení za špatné řešení.

Moderátor (Václav Moravec):
Myslíte, že i proto si ministr kultury lidově řečeno dává na čas a považujete to za porušení, to, že vy jste se zúčastnil toho konkurzu, za porušení dohod, protože novináři na začátku ledna referovali o údajně vaší dohodě s ministrem kultury, že zkrátka opustíte Národní galerii a přitom jste byl mužem, který se také do toho výběrového řízení přihlásil?

Host (Milan Knížák):
Ono je to úplně jinak. Já jsem prošel na konci minulého roku prověrkovým řízením, které zřídilo Ministerstvo kultury, už o něm uvažovali za ministra Jehličky, za pana ministra Riedelbaucha se to realizovalo, on jmenoval komisi ministerskou a do té komise jsme šli. První tam šel ředitel Národního muzea, pak jsem tam byl já. Tuto prověrku jsem absolvoval výtečně, mám to písemně a dokonce mi byla navržena odměna, největší v mém životě, kterou jsem kdy jako ředitel Národní galerie dostal. Toto stvrdil všechno na konci roku dopisem pan ministr, tu odměnu mě dal a hovořil o tom, že by měl být konkurz realizován do poloviny roku 2011, čili o roce 2010 tam nebylo vůbec nic. Za 14 dní po obdržení tohoto dopisu a této odměny se všechno změnilo. Čili já jsem považoval jednání pana ministra za neseriózní a pak jsem k němu šel a on mě říkal, že to jenom tak, že se vůbec neví, jestli se ten konkurz jako povede, jestli bude, jestli nebude odložen a že zkrátka to, že přemýšlí nebo že se domnívá, že to, na čem jsme se domluvili, že já bych odcházel ke konci roku 2011, že bude v podstatě dodrženo a tak dále. No já si myslím, že to byla jenom taková povídačka, jedna paní povídala a…

Moderátor (Václav Moravec):
To byl ten hlavní důvod, proč jste do toho výběrového …

Host (Milan Knížák):
Ano.

Moderátor (Václav Moravec):
Řízení šel, že…

Host (Milan Knížák):
Ano. Já považuji celé to za uspěchané, za vlastně neprofesionální. Zaprvé výběr těch komisařů byl špatný, poněvadž tam byli lidé, kteří se již předtím vyjadřovali k Národní galerii, to znamená, měli apriori nějaké stanovisko, to tam být nemělo.

Moderátor (Václav Moravec):
Vy osobně si, promiňte, ale vy osobně si nemyslíte, že ti, kteří budou vybírat budoucího šéfa Národní galerie, tak přece musejí mít nějaký názor na…

Host (Milan Knížák):
Ale mohou mít názor na galerii, ale nemůžou proti ní veřejně vystupovat a jaksi být jejími kritiky, poněvadž to znamená, že jsou jasně zaujati pro jeden způsob. To si myslím, že není normální, že by to být nemělo …

Moderátor (Václav Moravec):
A tím myslíte, že diskvalifikují některé kandidáty, včetně Milana Knížáka a Víta Vlnase například?

Host (Milan Knížák):
To zkrátka nejsou podle mého názoru objektivní, nebudu spekulovat dál. Potom si myslím, že rozhodně kdyby tam byli lidé, kteří o galerii nic neví, tak by, a jakože tam někteří byli, tak ten čas k tomu, aby prostudovali, co vlastně Národní galerie je, je strašně krátký. Jako není to seriózní, nikde na světě se na tak velkou instituci, tak důležitou, nedělá tak překotné výběrové řízení. Já si myslím, že to řízení bylo neprofesionální a že by jeho výsledky neměly být brány v úvahu.

Moderátor (Václav Moravec):
Nakolik v té souvislosti přemýšlíte nad analogií, kterou začali dělat někteří novináři, že i toto výběrové řízení vlastně připomíná výběrové řízení, když vy jste se stal šéfem Národní galerie, že existovala nějaká výběrová komise, pak ta něco doporučila ministrovi, ministr si vzal čas a zařídil se pak úplně jinak, než ona výběrová komise doporučila. Tedy že Václav Riedelbauch nakonec bude buď jmenovat znovu vás nebo Víta Vlnase, který je označován ve sdělovacích prostředcích jako váš kůň.

Host (Milan Knížák):
On mě nemusí jmenovat, já jsem stále ředitelem, čili není důvod, aby mě jmenoval, nemá pro to nejmenší důvod. Stačí, aby vyplnil dohodu, aby se našel pro galerii člověk, který by nezničil to, co se udělalo a byl schopen jakoby ji rozvíjet třeba jinak, ale jako v rámcích toho, co se v galerii stalo. Mě připadá absurdní a to jsem řekl jediné tam na tom výběrovém řízení, které, kde se mě nikdo na nic neptal, tak tam jsem řekl, že považuji za absurdní, aby Národní galerie vytvořila v roce 2000 plán na 20 let dopředu, projekt, který byl přijat ministerstvem. V roce 2008 tento projekt byl po všech těch nárazech, jako byly povodně a tak dále, ještě jakoby dopracován, valorizován, to znamená, byly některé věci ještě upraveny, ministerstvo to akceptovalo. V roce 2009 při té prověrce jsem přicházel s touto vizí nebo s tímto programem a byl samozřejmě jako už předtím naprosto jasně akceptován. A teď se žádá od členů komise, aby přicházeli s novou koncepcí, s nějakou novou organizací? Mě připadá, že je to absurdní, aby v polovině doby, kterou schválilo ministerstvo, o které ví a kde se vytvořilo strašně moc věcí, moc peněz se za to utratilo, spousty práce se na to vynaložilo, by to mělo být jinak? To si myslím, že je naprosto neprofesionální vůbec o tom takto uvažovat.

Moderátor (Václav Moravec):
Měl jste možnost povídat si o tom s Václavem Riedelbauchem nebo spolu nekomunikujete?

Host (Milan Knížák):
O tomto ne. Já nevím, já s ním nemám problém komunikovat, jsem ho dokonce, jsme se kdysi domluvili, že půjdeme spolu na oběd a tam si to vyříkáme, ne, to se nestalo. Tak jsem byl přivolán na ministerstvo, kde jsem hovořil před řadou svědků s ním a tam jsem byl spíš chlácholen, abych se tedy neděsil, že to všechno platí, co mě bylo řečeno, ale na druhé straně ty činy jsou jiné.

Moderátor (Václav Moravec):
K chlácholení ještě došlo tedy kdy naposledy, kdy jste se viděli?

Host (Milan Knížák):
Před tím, než byl jasně vypsán ten konkurz.

Moderátor (Václav Moravec):
Od té doby ne?

Host (Milan Knížák):
Od té doby ne. Já jsem samozřejmě pana ministra několika dopisy upozornil na to, že by měl do komise dát nějakého znalého ekonoma nebo alespoň jako poradce, aby jakoby přivedl na správnou míru některé nereálné představy uchazečů, protože to je hrozně důležité, poněvadž něco jiného je si představovat, jak to bude fungovat a něco jiného je se setkat s tou realitou, která tady je a která je neoddiskutovatelná, která zkrátka je a nelze s ní pohnout, jo?

Moderátor (Václav Moravec):
Padne-li v tomto týdnu jméno vašeho nástupce, chápu to správně, že už se nebudete divit ničemu, pokud dá ministr kultury na doporučení té výběrové komise, že by i to vaše působení v čele Národní galerie ještě mohlo být zkráceno a to předání by bylo daleko rychlejší, než jste se původně domluvili?

Host (Milan Knížák):
Já si myslím, že si to pan ministr nemůže dovolit, že by to byla tragédie pro Národní galerii a rozhodně by lidé, kteří se Národní galerií zabývají nebo v ní pracují a nebo ví, o co jde, že by rozhodně s tím nesouhlasili a nevěřím tomu, že pan ministr by byl tak neuvážený a udělal by tento krok.

Moderátor (Václav Moravec):
Ale zároveň už udělal některé kroky, které zásadně kritizujete a vystupujete proti němu.

Host (Milan Knížák):
Tak já proč bych proti němu nevystupoval, když dělá podle mě věci, které jsou neprofesionální nebo unáhlené. To si myslím, že je to moje povinnost to dělat a žiju ve svobodném státě, doufám stále ještě a budu to dělat. Jako nespokojil jsem se s minulým režimem, byl jsem od roku 66 evidován jako nepřítel socialistického zřízení, což mám pocit, že jsem jako nepřítel státu vlastně pořád dál, ale pokud já dělám svoji práci s maximálním zaujetím, myslím si, že mám jasně doložitelné výsledky, ať kdo to chce kritizuje, to jsou všechno jenom nebo ne možná všechno, ale většina nepodložené žvásty, poněvadž když se ptám po konkrétních důkazech, tak mi nikdo žádné nepředkládá a já je naopak mohu předložit, takže nemám se za co stydět. Zkrátka budu se snažit o to, aby Národní galerie, které jsem věnoval 11 let života, byla nějakým důstojným způsobem pokračována. A pokud ne, tak samozřejmě budu protestovat, od toho ještě žiju, ještě mám hlas, ještě mám myšlenky, takže budu.

Moderátor (Václav Moravec):
Protestovat.

Host (Milan Knížák):
Pokud to bude podle mého názoru špatně, to znamená špatně pro Národní galerii, tak budu protestovat.

Moderátor (Václav Moravec):
Národní galerie se teď také objevuje na titulních stránkách novin v souvislosti s cyklem obrazů Slovanská epopej, která se do letošního září má přestěhovat do pražského Veletržního paláce, tedy sídla Národní galerie. Před týdnem o tom rozhodla rada hlavního města Prahy, která na stěhování a vytvoření expozice zároveň už dala částku 25 milionů nebo uvolní částku 25 milionů korun. Cyklus obrazů Alfonse Muchy patří Praze, v současnosti je na zámku v Moravském Krumlově. Výpůjčka platí do konce června, pak by se měly obrazy stěhovat. Tady jsou slova radního Ondřeje Pechy z ODS, který zdůvodnil to rozhodnutí tím, že moravskokrumlovský zámek je ve špatném stavu.

Záznam Ondřeje Pechy:
Nás ani nenapadne, že by tam mohlo být něco vystaveno, natož pak že ten zámek je otevřen, protože ty prostory jsou natolik zdevastované, že si myslím, že jakékoliv další důstojné vystavení tohoto díla v těchto prostorách prostě není akceptovatelné.

Moderátor (Václav Moravec):
Slova pražského radního z ODS Ondřeje Pechy, které zaznamenalo Rádio Impuls. Které okolnosti přestěhování Slovanské epopeje do Prahy teď považuje ředitel Národní galerie v Praze, Milan Knížák, za nejpalčivější, jsou-li takové?

Host (Milan Knížák):
Tak já jsem zaprvé nabízel prostor velké dvorany Veletržního paláce již před řadou let. Já si myslím, že je to minimálně šest let, co jsem to nabízel, poněvadž už od té doby se datují problémy s epopejí.

Moderátor (Václav Moravec):
Dočkal jste se teď po šesti letech.

Host (Milan Knížák):
Tak já, mě to řešení připadá, pokud není dům, který si vymiňoval samozřejmě Alfons Mucha k dispozici a údajně se bude stavět, tak do té doby by ta epopej měla být na místě, které je pro ni vhodné a velká dvorana Veletržního paláce, to je to místo, kde byla epopej poprvé za života autora vystavena. Tudíž nejde ta epopej nebo nepůjde nikam do nějaké provizorní díry, ale do místa, které autor uznal za vystavování schopné a bude tam vystavena způsobem, který bude odpovídat tomu původnímu zadání, té původní dispozici. A já nevidím žádné velké problémy, poněvadž epopej kupodivu není v tak špatném stavu, ona se samozřejmě musí sundat, srolovat, ale to je běžný způsob, který se u tak velkých obrazů děje, čili já tam…

Moderátor (Václav Moravec):
Považujete tedy za, řekněme, ne zcela na místě tu nabídku, se kterou přicházeli Japonci, pokud by se epopej stěhovala do Japonska, že by výměnou za to byla zrekonstruována a že by Japonci právě zaplatili a provedli její restauraci?

Host (Milan Knížák):
Tak já myslím, že by nemohli provést restauraci, poněvadž oni podle mého názoru nejsou tak kvalitní restaurátoři, jako máme tady, to by asi se muselo udělat tady a zaplatit, ale ona nepotřebuje žádnou velkou restauraci. Tam je několik obrazů, které jsou trochu jakoby o něco více zdevastovány, ale ne příliš. Čili to restaurování provedeme tady v tom mezidobí, kdy bude probíhat ve Veletržním paláci kvadrienále a bienále a trienále, takže to je krátká doba, která se věnuje tomu zrestaurování a dořešení problémů, které by eventuelně se mohly objevit, poněvadž při každém stěhování, při každém novém prostoru se objeví nějaké problémy.

Moderátor (Václav Moravec):
Vy počítáte s tím, že vystavena bude tedy kdy?

Host (Milan Knížák):
Měla by být vystavena hned a po určitou, já nevím přesně, jestli půl roku nebo kolik, pak by se měla na chvilku přestěhovat během příštího roku a možná, že tam bude skoro celý rok, jenom na několik měsíců, přitom se zrestaurují ty věci, část se dokonce ukáže ještě při tom v malé dvoraně, to znamená, aby lidé věděli, že tam pořád zůstává a pak se to s velkou pompou tam jakoby trvale umístí, to znamená trvale do té doby, než se objeví nějaké jiné řešení, které podle mého názoru bude trvat nejméně několik let.

Moderátor (Václav Moravec):
Jestli to nakonec neskončí u tohoto vašeho řešení jako u trvalého.

Host (Milan Knížák):
To si neodvažuji spekulovat, to nevím. Myslím si, že tady třeba bude vůle postavit nějaký dům. Ale myslím si, i když je vůle nebo bude vůle, že to rozhodně nemůže být nějak ukvapené, takže to bude trvat několik let.

Moderátor (Václav Moravec):
Říká ředitel Národní galerie v Praze Milan Knížák, který byl hostem Rádia Impuls. Děkuji, že jste po čase přijal mé pozvání a těším se někdy příště na shledanou.

Host (Milan Knížák):
Já také, děkuji, na shledanou.

28.04.2010

Martina Sáblíková a Petr Novák

Rychlobruslařka Martina Sáblíková odpočívá po úspěšné sezóně. Nebo je to jinak? Řekla to v rozhovoru s Václavem Moravcem na Impulsu. Hostem byl také její trenér Petr Novák.
27.04.2010

Petr Štěpánek, člen rady Českého telekomunikačního úřadu

Člen rady Českého telekomunikačního úřadu Petr Štěpánek mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o digitalizaci televizního a rozhlasového vysílání.
22.04.2010

Vladislav Rapprich, vulkanolog

Vulkanolog Vladislav Rapprich mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o popílku z islandské sopky, který blokuje leteckou dopravu nad Evropou.
21.04.2010

Pavel Bém, primátor Hl.m.Prahy

Pražský primátor Pavel Bém mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o aktuální situaci v pražské ODS.
20.04.2010

Martin Barták, vicepremiér

Vicepremiér a ministr obrany Martin Barták mluvil v rozhovoru pro Rádio Impuls o českých vojenských misích v zahraničí.
Impuls on-line
Český Impuls on-line

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace.